De voorbereiding - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu De voorbereiding - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

De voorbereiding

Blijf op de hoogte en volg Barry

22 Mei 2014 | Nederland, Dronten

We gaan dit jaar naar Turkije! Vorig jaar hebben we een fantastische reis gemaakt in Marokko, alles zelf geregeld; de vliegreis, autohuur en de hotels. En dit jaar gaan we op herhaling maar dan in Turkije. Veel mensen gaan naar een Turkse badplaats en nemen hun intrek in een all inclusive hotel of maken een stedentrip naar Istanbul. Wij combineren dit (behalve de all inclusive) en bezoeken nog vele andere plaatsen in het binnenland.
Enkele maanden geleden de tickets al geboekt. Deze keer vetrekken we vanaf Rotterdam. Alle hotels via Booking.com vastgelegd, parkeerplaats op Rotterdam airport geregeld en deze week dan ook eindelijk een auto in Turkije gehuurd.
Uiteraard zullen we straks vanuit Turkije weer regelmatig verslagen, foto's en filmpjes plaatsen zoals jullie inmiddels van ons gewend zijn.
Nog ruim 6 weken voor vertrek en het reisschema ligt nu vast.

Dag 1,
Vlucht vanaf Rotterdam (RTM)naar Istanbul. Vertrek om 15.15 uur met vlucht HV 5405 en aankomst om 19.30 op Sabiha Gökçen Airport Istanbul (SAW). Dan staat er een busje klaar om ons naar het Khalkedon hotel zie: http://khalkedonhotelistanbul.com te brengen. Dit hotel ligt in de wijk Kadikoy in het Aziatische gedeelte van Istanbul. Op loopafstand is de pier naar de veerboot naar het Europese deel.

Dag 2,
Dagje Istanbul. Bezoek paleis, blauwe moskee, Hagia Sofia, Grand bazaar enz.

Dag 3,
2e dagje Istanbul. Tochtje over Bosporus of naar Prinseneilanden. Shoppen in de Bagdat Caddessi

Dag 4,
We halen vanmorgen onze auto op. Een Ford Focus of gelijkwaardig. 1e etappe Istanbul-Bursa. Een beetje wennen aan het verkeer in Turkije. Een niet al te lange rit van 221 km. We moeten wel met een grote omweg via de Golf van Izmit. Indien nog tijd over dan brengen we een bezoek aan de Kozia Hani markt in het centrum van Bursa of de grote moskee die ook zeer bijzonder schijnt te zijn. Overnachting in het Ottomans City zie; http://www.booking.com/hotel/tr/bursa-ottoman-s-city.nl.html

Dag 5,
Vandaag de 2e etappe van Bursa naar Bergama (277km). Als we Bursa verlaten rijden we eerst langs het Uluabat meer. Vervolgens via Balikesir en Soma (de plaats van de mijnramp in mei) naar Bergama. Daar overnachten we in een suite in het Akropolis Guesthouse zie; http://www.akropolisguesthouse.com

Dag 6,
Vandaag verblijven we in Bergama. Vlakbij liggen de ruïnes van Pergamon en de acropolis. Het is mogelijk om met een kabelbaan naar de boven het stadje gelegen ruïnes te gaan. Ook de Rode Basiliek is de moeite waard. Een andere mogelijkheid is om naar de 30 km verder gelegen ruïnestad Aigai te gaan. Deze antieke stad is sfeervol “begraven” in een dicht dennenbos.

Dag 7,
Vandaag vertrekken we naar Selcuk (178 km). Maar eerst nog een bezoek aan de weekmarkt in Bergama die op maandag wordt gehouden. Vervolgens rijden we eerst een stukje langs de kust om vervolgens Izmir aan de oostkant te passeren. Daarna opnieuw naar de kust voor het laatste stukje naar Selcuk. Daar verblijven we in een familiekamer in het Girgin Artemis Pension zie; http://www.booking.com/hotel/tr/girgin-artemis-pension.nl.html

Dag 8,
Vlakbij ons pension ligt de beroemde ruïnestad Efeze. Vlakbij ligt ook het huis van de maagd Maria. Misschien hebben we dit gisteren al bezocht en gaan we vandaag een dagje naar het strand (Kusadasi) of bezoeken we het Dilek Nationaal park, waar ook prachtige stranden zijn of maken we een boottochtje op zee.

Dag 9,
We vertrekken weer uit Selcuk en gaan naar Pamukkale (178 km). We komen dan voorbij Camlik en daar is het Turkse spoorwegmuseum. Als er nog tijd over is, misschien nog een bezoek aan de oude ruïnestad Aphrodisias. In Pamukkale verblijven we in het Alida hotel zie; http://alidahotel.com/en/enindex.html Aan het einde van deze dag of morgenochtend bezoeken we zeker de kalksteenterrassen en bronnen van Pamukkale.

Dag 10,
Na een nachtje in Pamukkale gaan we door naar Kas aan de zuidkust (296 km). Een lange etappe waar we waarschijnlijk de hele dag over zullen doen. Misschien onderweg nog een bezoek aan Denizli en/of de Saklikent kloof. We verblijven 3 nachten in een suite in het Thetis hotel zie; http://thetisotel.com/site Het hotel ligt op een schiereiland iets ten zuiden van het stadje en vanaf ons balkon hebben we uitzicht over zee.

Dag 11,
We zijn in Kas en hebben enorm veel keuze in allerlei activiteiten. Een boottochtje, zelf op zee kajakken, raften op een rivier, fietsen, wandelen, ruïnes bezoeken, gps-tour, jeepsafari, paardrijden, parasailen , een beginnerscursus duiken…… of een rustdag aan het strand of zwembad.

Dag 12,
Alles wat we gisteren nog niet gedaan hebben kunnen we vandaag alsnog gaan doen!

Dag 13,
We verlaten Kas en volgen de kustweg D400 om via Antalya naar Side te gaan (265 km). Daar verblijven we 2 nachten in het Linda Apart hotell zie; http://www.lindaaparthotel.com/46759469 Misschien onderweg nog een bezoek aan de antieke steden Perge en/of Aspendos.

Dag 14,
Vandaag gaan we op pad naar de geweldige Köprülü canyon vlakbij de antieke stad Selge. Nu gelegen in het dorpje Altinkaya. Er is daar een mogelijkheid tot raften maar ook zelf met een kano of kajak erop uit is mogelijk.

Dag 15,
We gaan richting onze eindbestemming in Cappadocië. Dat is te ver om in een dag te rijden dus we gaan vandaag naar Konya (236 km). Onderweg een bezoek aan de Manavgat watervallen en dan via een mooie route over het Taurus gebergte via de D695 en D696 naar Konya. Daar overnachten we in een appartement zie; http://www.apronsuites.com

Dag 16,
De laatste lange etappe staat vandaag op het programma. Via een mooie route rijden we door centraal Anatolië van Konya naar Göreme (241 km), onze standplaats voor de laatste dagen. Cappadocië is een landstreek in Centraal Anatolië, die bekend staat om haar sprookjesachtige maanlandschap. Het gebied ligt tussen de vulkanische bergen Erciyes, Melendiz en Hasan. Karakteristiek voor de landstreek zijn de kegels met ‘hoeden’ van basalt, ontstaan als gevolg van de erosie van de lava- of tufsteen laag door wind en regen. Dé trekpleister van Cappadocië is het Göreme Nationaal Park, een openluchtmuseum van rots grotten en elvenschoorstenen. Göreme is opgenomen in de UNESCO WereldErfgoedLijst en is een van de meest gefotografeerde sites van Turkije.
Cappadocië was de schuilplaats van de vroege christenen. De rots kerken met prachtige mozaïeken en fresco’s en de ondergrondse steden zijn open voor bezoekers.
In Göreme verblijven we 3 nachten in een luxe grotkamer in het Elif Star Cave Hotel zie; http://www.elifstarcavehotel.com/en/cappadocia-hotel

Dag 17,
Vandaag gaan we Cappadocië verkennen. Misschien zelf erop uit per auto of misschien per fiets, Genoeg te zien en te beleven.

Dag 18,
De laatste echte vakantiedag. We zitten in een sprookjesachtige omgeving en zullen deze dag ongetwijfeld nog leuke dingen gaan doen en zien.

Dag 19,
Vroeg opstaan! Uiterlijk 6.00 vertrekken richting Kayseri airport (74 km). Daar moeten we de huurauto inleveren . Vervolgens om 8.50 uur met vlucht TK 7293 (AnadoluJet) terug naar Istanbul Sabiha Göcken airport. Een korte vlucht van ongeveer een uur. We zijn dan dus terug in Istanbul waar we ook begonnen zijn. We zitten opnieuw in het Aziatische deel van Istanbul en verblijven deze keer in een bungalow in het Life Port complex zie; http://www.lifeport.com.tr/index_en.html Als we nog souvenirs willen scoren zullen we daar flink de tijd voor moeten nemen want we zitten vrijwel aan de oost rand van deze enorme stad.

Dag 20,
Omstreeks 10.00 uur een transfer naar de luchthaven waar we om 12.45 met vlucht HV 5406 terug vliegen naar Rotterdam waar we omstreeks 15.15 zullen landen.