Khong Chiam - Reisverslag uit Khong Chiam, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Khong Chiam - Reisverslag uit Khong Chiam, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Khong Chiam

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

29 December 2023 | Thailand, Khong Chiam

Gistermiddag hadden we al een paar onderdelen van het programma van vandaag gedaan en daarom begonnen we direct met een lange reis met de minivan. Een rit van bijna 3 uur (190km) stond op het programma naar Pha Taem NP. Nu is 3 uur net vol te houden zonder stop als de wegen tenminste goed zijn.... Dat was vandaag echter niet het geval. De eerste 2 uur gingen over prima wegen, dan kan dat laatste uurtje er ook wel bij. Maar ineens werd de weg een stuk slechter, vol met kuilen en gaten en gefreesd asfalt. Toen we dan eindelijk bij het NP aankwamen was Manon kotsmisselijk..... Bij aankomst even naar het toilet en even op adem komen en dan een wandeling in het NP. We kwamen aan bij een prachtig uitzichtpunt maar al snel werd duidelijk dat dit soort uitstapjes niet voor Manon zijn weggelegd. Een zeer ongelijke ondergrond, soms glad, en dan ook nog veel trapjes...... Manon besloot om achter te blijven en ik ging met Wandee op weg. We zien wel hoe ver we komen. Het pad is ruim 3,5 km, dan kan je halverwege wel terug gaan maar dan loop je dus net zoveel......Het Pha Taem NP is een hoogvlakte van zandsteen. Maar aan de kant van de Mekong houdt het ineens op en zijn er tientallen meters diepe afgronden. Deze omgeving wordt al duizenden jaren bewoond en op de rotswanden zijn over een lengte van 1400 meter tekeningen te zien van 3000 jaar oud. De tekeningen zijn dan wel bijna niet meer te zien, maar met behulp van een kaart zijn toch olifanten, herten, vissen, mensen, kruiken en symbolen te herkennen. Zeer indrukwekkend om te zien, aan de ene kant de rotswanden met prehistorische tekeningen, een smal pad, een diepe afgrond en dan de machtige Mekong rivier. Ik heb zelden zoiets moois gezien. Na ongeveer een uur waren we weer terug bij Manon. Die had zich ook vermaakt door gesprekjes met locals te voeren en de voorbereidingen gade te slaan voor het bezoek van een prins, morgen. Daarvoor is de hele regio in touw, overal zien we Thaise vlaggen met daar tussen een lichtblauwe vlag langs de kant van de weg. Die prins bezoekt morgen oa Pha Taem NP, wat dan gesloten is.... Daarna verder naar Khong Chiam. Na de lunch maakten we een boottochtje op de plaats waar de Mun rivier uitmondt in de Mekong rivier. De Mun is blauw/groen gekleurd, de Mekong roodbruin. Daar waar de twee rivieren samenkomen zijn beide kleuren goed te zien. Althans volgens de boekjes, wij zagen geen verschil....... Hooguit dat de Mekong wilder stroomde dan de rustig voortkabbelende Mun. Vervolgens naar het Tohsang Heritage resort, ons verblijf voor vannacht. Een chique resort wat ikzelf niet snel zou kiezen, maar dit zat bij het arrangement inbegrepen. We hebben een kamer met een prachtig uitzicht op het punt waar de twee rivieren samenkomen. We waren ook op tijd om dan eindelijk een duik in het zwembad te nemen. Het resort ligt best afgelegen dus buiten de deur eten is vanavond eigenlijk geen optie. De bekende taxi-apps werken hier niet. Bij het inchecken werd ons meteen al gevraagd of we een tafel wilden reserveren voor vanavond. Toen we om 20.00 kwamen kregen we een tafeltje met mooi uitzicht over de rivier. Maar toen het eten..... De loempia's en sate vooraf kwamen mooi op tijd. Ook mijn roodstaartmeervalfilet met omelet werd geserveerd. Maar die had ik op en toen kwam er een ober al afruimen. Ehh.... Waar zijn de garnalen in zoetzure saus voor Manon? Solly solly solly madam.... Even later kwamen dan de garnalen maar de rijst stond al een uur op tafel en was dus al afgekoeld. Toen ook nog een rekening met 10% extra voor de service en 7% BTW bovenop de toch al niet goedkope prijzen..... Bijna 1700THB armer en teleurgesteld omdat de avond niet bracht wat we ervan hadden verwacht.

Groetjes uit Khong Chiam,

Barry [e-38] Manon

• 29 December 2023 - 18:40

José :

Arme Manon geen wandeling kunnen maken en dan ook nog vergeten worden bij het eten[e-1f622]Lieve groetjes uit Fuerteventura. Wij houden het maar bij patatas bravas en paella.[e-1f602][e-1f970][e-1f60e]