Het reisschema - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Het reisschema - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Het reisschema

Blijf op de hoogte en volg Barry

22 April 2013 | Nederland, Dronten

Nog een kleine 3 maanden voor we vertrekken maar het meeste is nu geregeld. Hotels zijn geboekt en ook de huurauto is geregeld. Het is nu tijd om ons reisschema te plaatsen.
Dag 1. We komen rond 17.30 uur aan in Marrakech. We worden opgehaald door mensen van ons hotel/riad. We verblijven in de Riad l’Harmattan. ( http://riadharmattan.net/ ) Daar verblijven we in de 4-persoons Sahara Suite. Een riad is vergelijkbaar met een groot, oud herenhuis, maar dan in Arabische stijl in de medina (ommuurd centrum) van een Marokkaanse stad.
Dag 2. Onze eerste volledige dag in Marrakech. We hebben geen vast programma voor deze dag maar gaan in ieder geval naar de souks, het djemaa el fna-plein, de koutoubia moskee en waarschijnlijk een paar tuinen/parken en een paleis. ’s-Avonds opnieuw naar het plein. Overnachting in de riad l’Harmattan.
Dag 3. De ochtend brengen we nog door in Marrakech. Als we de hoogtepunten nog niet bezocht hebben dan kan dat deze morgen nog. Of een rondritje per caleche (koetsje). Uitchecken uit de riad en dan naar het station waar we de trein van 15.00 uur nemen naar Casablanca. Daar komen we omstreeks 18.15 uur aan. Vanuit het station lopen we dan zo naar ons hotel wat pal naast het station ligt. Daar verblijven we in het Ibis Casa Voyageurs hotel (http://www.ibis.com/gb/hotel-2032-ibis-casa-voyageurs/index.shtml )
Dag 4. Omstreeks 9.30 uur wordt onze huurauto bij het hotel afgeleverd. Een Citroën C3, of vergelijkbaar, in ieder geval 4-deurs en met airco en gps. Dan brengen we een bezoek aan de Hassan II moskee. De op één na grootste moskee te wereld en schitterend, direct aan zee gelegen. Dan via de A3, A2 en N6, een rit van ca. 270 km naar Moulay Idriss. Dit dorpje is de heiligste plaats voor Marokkanen in Marokko omdat de graftombe van de grondlegger van het huidige Marokko hier gelegen is. Behalve deze tombe is het dorpje ook nog eens schitterend gelegen op een heuvel. Als de tijd het toelaat brengen we ook een bezoek aan Volubilis. Een oude Romeinse ruïnestad op een steenworp afstand van Moulay idriss. Maar het is vandaag een zaterdag en dan is het ook marktdag in Moulay Idriss. Deze markt schijnen we niet te mogen missen. We verblijven in het guesthouse La colombe blanche. (http://www.maisondhote-zerhoune.ma/lespritdhote.html )
Dag 5. We gaan op weg naar de woestijn, maar het is zonde om dat stuk in één dag te rijden . We gaan naar Midelt, ongeveer halverwege (ca. 220 km). Als we gisteren Volubilis nog niet hebben bezocht, doen we dat vandaag. Via de N13 passeren we een van de koningssteden, Meknes, daar kunnen we de beroemde stadspoorten en medina bezoeken. Dan gaan we door naar Azrou, schitterend gelegen in de cederbossen in de midden-atlas. Daar een korte stop en dan het over de col de Zad (2178 m) richting Midelt. Daar verblijven in een 2-slaapkamer appartement in het majestueuze hotel Kasbah Asmaa (http://www.booking.com/hotel/ma/kasbah-asmaa-midelt.nl.html?aid=318615;label=New_Dutch_Hotel-xAV1WrQr4vv7UyOrhecL0AS18357146785:pl:ta:p1:p2:ac:ap1t1:neg:kw_inurl:nl.html%23inurl:booking.com/hotel:ws=&gclid=CJf6g5auqrYCFUTItAodVwsAEQ )
Dag 6. We vervolgen onze weg via de N13. We passeren vlak voor Errachidia nog het Hassan Addakhil stuwmeer en gaan dan op weg via Erfoud en Rissani naar Merzouga (ca. 270 km). We zitten dan vlakbij de grens met Algerije en aan de rand van de Sahara. We verblijven daar in Kasbah le Touareg. (http://www.kasbahletouareg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=29&Itemid=31〈=en )
Dag 7. We zitten dus echt aan de rand van de woestijn, op loopafstand van zandduinen van tientallen meters hoog. Vandaag staat er weinig op het programma. Maar een tocht per 4x4 door de woestijn is mogelijk. We moeten wel op tijd terug zijn want aan het eind van de middag gaan we per kameel/dromedaris naar onze overnachtingsplek in de woestijn. Dat is een simpel tentenkamp. Onderweg daar naar toe genieten van een prachtige zonsondergang. ’s-Avonds op tijd naar bed om de volgende ochtend heel vroeg op te staan om de zon weer te zien opkomen. De zonsopkomst daar schijnt zeer bijzonder te zijn.
Dag 8. Na te hebben genoten van de zonsopkomst, gaan we weer per kameel terug naar het hotel. Dan weer in de auto voor een rit naar Tinerhir (of Tinghir ca. 200 km). Het eerste stuk van 60 km is tot aan Erfoud dezelfde weg terug. Dan via de R702 naar Tinejdad en vanaf daar de N10 volgen naar Tinerhir. Deze route staat ook bekend als de route van de 1000 kasbahs. We zijn vanochtend waarschijnlijk pas laat gaan rijden en komen dus ook laat aan in Tinerhir. Daar verblijven we in hotel Tombouctou, een voormalige kasbah, in een 4-pers familiekamer. (http://www.hoteltomboctou.com/en.index.htm )
Dag 9. We zijn in Tinerhir, aan de rand van de Todra kloof. De eigenaar van ons hotel, Roger Mimó, is in Spanje een bekend schrijver van boeken over Marokko en de Arabische wereld. We zullen daar zeker met een gids van het hotel een leuke tocht gaan maken. Aan het einde van de middag een korte rit naar Boumalme (ca. 52 km) waar we 2 nachten verblijven in de Kasbah Tizzarouine (http://tizzarouine.com/nl/ )
Dag 10. We zijn in Boumalme aan de rand van de Dades vallei. Benieuwd of we goed geslapen hebben…. We slapen in zgn. grotkamers, in een bergwand uitgehakte kamers…….. De Dadesvallei is even spectaculair als de Todrakloof, honderden meters hoge rotswanden, oases, kasbahs, kleine riviertjes enz. enz. Ons hotels wordt tevens in diverse reisboeken genoemd als uitstekende overnachtingsplaats en het prima restaurant.
Dag 11. We verlaten Boumalme en gaan verder op de N10 (de route van de 1000 kasbahs). Via Skoura rijden we langs het El Mansour meer richting Ouarzazate, vervolgens via de N9 naar Ait Benhaddou (ca. 145 km). Even voorbij Ouazazate passeren we de Atlas filmstudio’s, de grootste filmstudio’s ter wereld. Vele bekende films (oa. Lawrence of Arabia, Gladiator en Jewel of the Nile) werden hier opgenomen. Uiteraard gaan we daar een kijkje nemen. Dan is het nog een klein stukje naar Ait Benhaddou. De daar gelegen ksar (= meerdere kasbahs bij elkaar) staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. We verblijven daar in Kasbah Valentine in een 4-pers airco kamer met uitzicht op de ksar. (http://kasbahvalentine.com/en/hotel-ait-ben-hadou/ ).
Dag 12. Vandaag staat alweer de laatste lange etappe (ca. 215 km), maar waarschijnlijk ook de meest spectaculaire, op het programma. We verlaten Ait Benhaddou en vervolgen onze weg via de N9 , over de Tizi-n-Tichkla pas, naar Ait Ourir. Dan via de P2010, via Ourika naar Asni. Daar verblijven we 3 nachten in een suite in de Riad Aslda (http://www.booking.com/hotel/ma/riad-aslda.nl.html )
Dag 13 en 14. Twee hele dagen in Asni. We zitten op de helling van de Djebel Toubkal. Na de Kilimanjaro de hoogste berg van Afrika. We zullen zeker een paar tochtjes hier in de buurt gaan doen. Ook een ritje per (muil)ezel is mogelijk. Maar misschien hebben we al genoeg gezien en blijven we gewoon lekker aan de rand van het zwembad. Of genieten we gewoon van het leven op het Marokkaanse platteland.
Dag 15. Vandaag de laatste dag in Asni. Na de lunch gaan we via de R203 terug naar Marrakech (ca. 48 km). Om 16.00 moeten we de auto inleveren op de luchthaven . Daarna met een taxi naar ons laatste hotel, het Lawrence d’Arabie, http://www.booking.com/hotel/ma/lawrence-d-arabie.nl.html?aid=311093;label=lawrence-d-arabie-V13aXqs_eaugP*wGtI*_uwS16124999004:pl:ta:p1:p2:ac:ap1t1:neg;ws=&gclid=CKuCuM-3qrYCFcHHtAodogYA7w . Een luxe hotel, niet te ver van de luchthaven waar we onze laatste avond in Marokko doorbrengen.
Dag 16. Vandaag moeten we vroeg opstaan. Rond 6.45 uur gaan we met een taxi naar de luchthaven waar we om 9.10 opstijgen en de vakantie in Marokko er weer opzit……..