Welkom in Marokko - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Welkom in Marokko - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Welkom in Marokko

Blijf op de hoogte en volg Barry

12 Juli 2013 | Marokko, Marrakesh

Hier dan ons eerste verslagje van de eerste twee dagen in Marokko. Woensdag waren we mooi op tijd op Schiphol. Bagage afgegeven en op ons gemak naar de gate. Tegen mijn verwachting in zat het vliegtuig bijna helemaal vol. Moet er wel bij zeggen dat 90% uit Marokkanen bestond. Na een saaie vlucht van 3,5 uur landen we in Marrakech. Toen we de vliegtuigtrap afliepen was het wel even slikken. Bloed- en bloedheet en dan een warme wind, vergelijkbaar met een föhn op de hoogste stand. Welkom in Marokko…… Na het afhandelen van de formaliteiten stond er al een chauffeur van ons riad ons op te wachten. Terwijl we naar het busje liepen begon het opeens te regenen!!!! Maar nog steeds bloedheet. Na een korte rit, van een kwartiertje, kwamen we bij ons riad. Nou bijna, want ons riad ligt midden in de medina en is alleen via zeer smalle steegjes te bereiken. Het busje stopte op een taxi-standplaats en toen kwam Christophe, de eigenaar van de riad, ons ophalen. Een beetje ruzie met wat kerels die onze koffers wilden dragen, maar dat konden we prima zelf. Ik had alle papieren van booking.com meegenomen (Nederlands, Engels en in het Frans), maar die had ik nu niet nodig. Christophe is een heel aardige vent maar spreekt amper Engels, alleen Frans. Gelukkig heeft Emma al 2 jaar Frans op school en kon zij voor tolk spelen. Mijn Frans is namelijk net zo goed als mijn Arabisch……We kregen onze kamer en konden even bijkomen van de eerste indrukken van Marokko. Hoewel het al laat was, hadden we nog niet echt honger, we hadden in het vliegtuig nog iets gegeten en namen nu genoegen met een cup-a-soup. Nog even genoten van het uitzicht vanaf het dakterras (nog steeds heet…….) en daarna naar bed. Gelukkig hebben we airco op de kamer.
Vandaag zijn we Marrakech ingegaan met een gids die ik gisteravond al via Christophe had geregeld. Na het (prima) ontbijt werden we om 10.00 opgehaald door Mohammed. Al na 2 minuten had hij door dat wij uit Nederland kwamen en ging de rest van de dag de conversatie gewoon in het Nederlands. Eerst via de soeks naar het El Bahia paleis. Dat herkende ik direct van mijn reis uit 1992. Daarna door de Joodse wijk (Mellah) naar de Saadische graven. En vandaar naar het beroemde Jemaa en Fna plein. Daar hebben we op een dakterras wat gedronken. Vervolgens opnieuw de soeks in. Toen kwamen we ineens op een bekende plaats……. Een apotheek met uitsluitend plantaardige middelen. Dezelfde apotheek als uit het programma “Oplichters in het buitenland” van SBS6. Met ook dezelfde apotheker Mohammed die een mooi praatje hield over de werking van alle extracten die daar te kooap waren. Ik heb me daar even laten masseren (MAD 20 = € 1,80) en we hebben een potje saffraan gekocht. Manon heeft nu echter het sterke vermoeden dat we echter een potje gedroogde meeldraden van een krokus hebben gekocht……. Daarna hebben we de koranschool (Medersa) Ben Youssef bezocht. Vervolgens terug naar een zijstraat van het Jemaa el Fna plein waar we hebben geluncht. (Hoezo ramadan????) Tenslotte met de gids in een taxi naar de beroemde Majorelle tuinen. Daar een uurtje rondgelopen en vervolgens met een taxi terug naar ons riad. Wederom het laatste stukje door de smalle steegjes moeten lopen. Afgesproken met Mohammed dat hij ons morgen weer om 10 uur komt ophalen en dat we dan nog wat hoogtepunten van deze stad gaan bezoeken.
Vanmorgen al met Christophe afgesproken dat we vanavond in het riad willen dineren. Geen a la carte maar echte Marocaine cuisine…….. Dit stukje type ik op het dakterras. Geen 38 graden meer zoals het vandaag was, maar iets “frisser”…. Toch is het goed te doen (al dacht Manon daar af en toe iets anders over).
Groetjes, Barry, Manon, Emma en Thijs
Laatste update; het diner was voortreffelijk. Een heerlijke soep vooraf, Manon en de kinderen diverse salades en een heerlijke tajine als hoofdgerecht. Fruit, muntthee eb koekjes als dessert.

Kijk hier voor het filmpje van deze dag; http://vimeo.com/71189190

• 12 Juli 2013 - 15:38

Jo Wezenberg.:

fijn dat jullie het naar de zin hebben en zo veel mooie dingen gaan bekijken.en het niet meer zo bloedheet is
    veel groetjes mamma.

• 12 Juli 2013 - 18:37

Miel Kaptein:

Maak je er maar niet druk over of saffraan van een crocus komt, dat doet ie namelijk, de gedroogde meeldraden. Is het valse saffraan, dan heet ie safloer en komt ie van een distel. Je moet een goede geoefende neus hebben om het spul uit elkaar te houden en het natuurlijk vaak gebruiken. We hopen dat jullie vanavond weer een dis hebben als uit de sprookjes van 1000 en 1 nacht, Mamma

• 12 Juli 2013 - 18:38

• 12 Juli 2013 - 18:38

• 12 Juli 2013 - 18:39

• 12 Juli 2013 - 18:40

• 12 Juli 2013 - 18:43

Mamma:

sorry, de site gaf geen bericht dat mijn reactie ook geplaatst zou zijn, derhalve vier maal dezelfde tekst

• 12 Juli 2013 - 19:06

Bea:

Whaha dezelfde apotheker; we hadden het er met Manon nog over!
    Of jullie genieten hoef ik niet te vragen; dat blijkt wel uit de foto's en het geweldige verslag.
    Manon, dat je het af en toe te heet vindt kan ik me zoooo goed voorstellen. Ik zou er gek van worden.
    We wachten het volgende verslag weer af. Zo leuk te lezen/zien!
    Genietze!!!!