31 december - Reisverslag uit Phanom, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 31 december - Reisverslag uit Phanom, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

31 december

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

03 Januari 2023 | Thailand, Phanom

Vandaag is het oudejaarsdag. Het is dat de kalender zaterdag 31 december aangeeft maar het “oudejaarsgevoel” ontbreekt bij ons allemaal. Vandaag starten we met een 2-daagse tour naar het Chiew Larn stuwmeer (schrijfwijze verschilt van kaart tot kaart nogal en zelfs Google hanteert verschillende schrijwijzen…) hier in het National park. Deze keer geen privétour maar in een internationale groep. In de minivan zaten al een Spaans gezin en een Engels-Pools stel. Maar met een beetje passen en meten konden wij er ook nog wel bij. Na een rit van een uur kwamen we aan bij de Rachaprabha dam en daar stapten we over in een zgn. longtailboot. De tocht over het meer was werkelijk adembenemend mooi. Zo’n 40 jaar geleden heeft men een stuwdam gebouwd en liep het oorspronkelijke oerwoud en een paar dorpjes onder water. Op sommige plaatsen is het meer 100 meter diep. Op andere plaatsen steken kale boomtoppen nog boven het water uit. Na een fotostop bij een schitterende plek kwamen we na ruim een uur varen bij onze drijvende bungalows. Bij aankomst kregen we een lunch en daarna kregen we onze bungalows toegewezen. Toen was er nog even tijd voor ontspanning. Emma en Gaudi gingen zwemmen in het meer, Thijs en ik gingen even kanoën en Manon keek vanaf het terrasje voor de bungalow toe. Daarna maakten Emma, Thijs, Gaudi en ik nog tour naar een grot. Eerst een stukje varen over het meer, toen een trek heuvel op en af door de jungle, vervolgens op een bamboevlot weer een stukje varen over een lagune om tenslotte bij de grot uit te komen. Een grot zoals vele andere grotten. Nat, glibberig, en donker. Daarna dezelfde weg weer terug. Manon opgehaald om een “nightsafari” op het meer te doen. D.w.z. vanaf de boot vlak langs de oevers varen in de hoop wat wild te spotten. Veel verder dan een enkele aap zijn we niet gekomen. Toen het donker werd voeren we terug naar onze rafthuisjes en konden aanschuiven voor het “oudejaarsdiner”. Het is tenslotte oudejaarsavond! Na het eten gingen vele gasten al weer terug naar hun huisje en bleven wij met een paar Thaise gezinnen en de medewerkers achter in het restaurant. Thijs had gelukkig een pakje speelkaarten in zijn bagage gedaan en we hebben de rest van de avond doorgebracht met kaartspelletjes. Ook de Thai waren aan het kaarten met de nodige bathjes als inzet. Om 0.00 uur een korte countdown samen met de Thai en wat sterretjes afgestoken en 2022 was voorbij. Een bijzondere ervaring om op deze wijze het jaar uit te luiden.

Groetjes uit Khao Sok

• 03 Januari 2023 - 21:59

Jo Wezenberg.:

wel bijzonder om zo het jaar af te sluiten,hier was heel veel vuurwerk.en ook melk bussen. groetjes mamma.