Dag 3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

08 Augustus 2023 | Thailand, Bangkok

Vanochtend werden om 8 uur al opgehaald door gids Neung (In Thais nr. 1). Neung is nog een kop kleiner dan Emma. Maar dit Thaise dametje kwam ons dus om 8 uur al ophalen om op tour te gaan door de khlongs (=kanalen) van Bangkok. Die kanalen liggen hoofdzakelijk op de westelijke oever van de Chao Phraya rivier. We moesten dus eerst een uurtje met een taxi. Eenmaal aangekomen lag Mr. Chai, de bootsman, al klaar met zijn longtailboot. We hadden een privétour dus konden direct vertrekken. Een leuk gezicht om het leven in zo'n wijk op het water vanaf de waterkant te bekijken. Luxe nieuwe bungalows en villa's worden afgewisseld door compleet ingestorte krotten en daarnaast staat dan weer een tempel of winkeltje. De eerste stop was bij Wat Pak Nam. Een nieuw tempelcomplex wat al van verre te zien was vanwege het enorme Boeddhabeeld wat boven alles uitsteekt. De tempel is nog niet eens helemaal klaar maar al wel toegangelijk voor het publiek. Op de 5e verdieping staat een enorme smaragdgroene chedi. Maar dat is nep, het is gewoon groen gekleurd glas. Toch wel heel indrukwekkend om te zien. Ook het plafond was schitterend beschilderd, en de sterrenhemel was gemaakt van Swarovski kristallen. Al vele Thaise tempels gezien, maar dit was wel weer een bijzonder exemplaar. op de lager gelegen verdiepingen was men nog aan het werk om de muurschilderingen af te maken. Met recht een monnikenwerk... Precies op tijd vertrokken we daar weer want er arriveerden bootladingen vol met toeristen. De volgende stop was bij een orchideeënkwekerij. Leuk te zien hoe die bloemen en andere planten daar groeien en bloeien. De laatste stop was bij een zgn. artist house. Een werkplaats (lees souvenirshop) waar jonge Thaise kunstenaars aan het schilderen waren of iets van hout aan het bewerken waren. Via de Grab app, een soort van Thaise Über, reden we met een taxi weer terug naar het hotel. Daar aangekomen namen we een eenvoudige 7/11 lunch, oftewel een paar sandwiches tonijn en een broodje visburger, die daar ter plaatse even opgewarmd wordt in de magnetron. Ik (Barry) ging nog even de straat op om zaklantaarns en regenponchos te kopen voor de tour van vanavond, Manon nam een duik in het zwembad. Het diner namen we bij het inmiddels bekende Madame Munsur, een klein restaurantje tegenover het hotel. Om 18.30 werden weer opgehaald door gids Bang. We gingen een jungle nightlife tour maken door Bangkok. Dwars door Bangkok stroomt de rivier Chao Phraya en die maakt ergens een dusdanige kronkel dat er bijna een eiland is onstaan. Dat "eiland", Bang Krachao, wordt ook wel de groene long van Bangkok genoemd. Een stuk wildernis (oerwoud) middenin deze metropool. Maar het was maandagavond omstreeks 18.30 uur en dan is het nog steeds avondspits in Bangkok. We deden er ruim anderhalf uur over om daar te komen. Die "wildernis" wordt overdag aangedaan door fietsexcursies. Verhoogde betonnen paden dwars door de wildernis. En in die wildernis gingen wij op zoek naar wildlife. Dat hebben we ook gezien, maar echt spectaculair was dat niet te noemen. We hebben twee soorten slangen gezien (formaatje forse regenworm), een paar bijzondere vogels, een uil, een schilpad, een hagedis, een paar ratten, vleermuizen, kikkers en een duizendpoot die een zojuist gevangen kikkker aan het veroberen was. Alleen die kikker was zeker 3x zo groot als de duizendpoot..... En onze gids Bang bleek de Thaise Freek Vonk te zijn. Vol enthousiasme kon hij vertellen over de dieren die we zagen. Ik vond het vooral erg knap hoe hij het presteerde om een klein groen slangetje van amper 20 cm te spotten in de bomen in het donker. Na ongeveer 5 kilometer en 3 uur later zat deze spannende, avontuurlijke tour er weer op. Onze Freek Vonk bleek ineens ook Max Verstappen te zijn. In nog geen 30 minuten waren we weer terug in ons hotel. Het is overigens 's-avonds in Bangkok nog steeds 30 graden en een hoge luchtvochtigheid zorgde ervoor dat we totaal doorweekt van het zweet terug in ons hotel kwamen. Morgen kunnen we een beetje uitslapen want dan worden rond 9 uur opgehaald voor onze tour door zuidoost Thailand.

Groetjes uit Bangkok,

Barry [e-38] Manon