Reisschema - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Reisschema - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Reisschema

Blijf op de hoogte en volg Barry

28 Januari 2016 | Nederland, Dronten

De voorpret is al begonnen. Hoewel het nog een lange tijd duurt voordat we gaan, zijn alle boekingen al gedaan. We overnachten vaak in kleine hotels en omdat we met 4 personen zijn is het moeilijk om familiekamers te vinden die in die periode nog beschikbaar zijn. Maar het is gelukt.

Klik op de links om een beeld te krijgen van de hotels en tours die we gaan doen.

Dag 1
Vertrek om 15.25 uur met vlucht EK056 van Düsseldorf naar Dubai. Omstreeks middernacht (plaatselijke tijd) komen we aan in Dubai.

Dag 2
Na een stop van 3 uur vliegen we met vlucht EK384 van Dubai naar Bangkok. Omstreeks 12.30 uur komen we aan in Bangkok. Daar staat een chauffeur op ons te wachten om ons naar het kantoor van Vieng Travel te brengen. Daar nemen we de reis nog eens door en nemen we de vouchers in ontvangst. Vervolgens naar het Nouvo City Hotel in Bangkok waar we de eerste dagen verblijven. http://www.nouvocityhotel.com/ Ondanks dat dit een halal hotel is, hebben we toch vanwege de uitstekende reviews en prima ligging, voor dit hotel gekozen.

Dag 3
Deze dag gaan we op eigen gelegenheid Bangkok verkennen. We zitten vlakbij het Grand Palace. Hier zijn we in 2010 ook geweest maar dit is zeker nogmaals een bezoek waard. Toen hadden we geen tijd om de vlakbij gelegen tempels Wat Po en Wat Arun te bezoeken, dus dat zullen we nu zeker gaan doen. Ook de Golden Mount, met de Wat Saket, en het Phra Sumen fort liggen vlakbij.

Dag 4
Nog een dag in Bangkok. Een bezoek aan Chinatown of Little India is mogelijk. Of een tocht over de klongs (kanalen) in het nabij gelegen Thonburi.

Dag 5
We verlaten Bangkok en gaan naar Ayutthaya. Dit is de voormalige hoofdstad van Thailand (tot 1767) en staat vol met historische tempels, ruïnes en Boeddhabeelden. We verblijven daar in het Iudia on the river resort. http://www.iudia.com. Een klein pension aan de rivier met een mooi uitzicht op de tegenover gelegen ruïne van de Wat Phutthaisawan. Overdag gaan we zelf de stad verkennen. 's-avonds maken we een fietstocht langs de prachtig verlichte tempelcomplexen. http://www.ayutthaya-boat.com/programmes/abt07.php

Dag 6
Vertrek uit Ayutthaya en na een rit van ongeveer 2 uur komen we aan in het Khao Yai National park. Dit is een van de oudste nationale parken van het land en is met ruim 2000km2 ongerepte natuur ook een van de mooiste. Na aankomst maken we een tour door het park en bezoeken een vulkanische druipsteengrot. Later op de middag bezoeken we de vleermuizengrotten. Honderdduizenden vleermuizen verlaten in de schemering de grotten om op zoek te gaan naar voedsel. Roofvogels liggen dan juist weer op de loer om een vleermuis te vangen. We verblijven in het Khao Yai Nature Life resort. http://www.khaoyainaturelifetours.com/resort/

Dag 7
Al vroeg gaan we op weg om de hele dag in het park door te brengen. Wandelen over olifantenpaden en genieten van het uitzicht. Diverse watervallen komen we tegen voor eventueel een frisse duik en natuurlijk op zoek naar wilde dieren. In het park leeft de grootste populatie wilde olifanten (200) van het land. Verder leven er vele soorten herten, katten, apen, beren en vogels. In de namiddag een bezoek aan een "salt lick", een plaats waar de olifanten zich verzamelen.

Dag 8
Vandaag leggen we ruim 300 km af om uiteindelijk in Khon Kaen te komen. We rijden eerst naar Ban Dan Kwiang. Een dorp waar potten en ander aardewerk nog op een traditionele manier worden gemaakt. Vervolgens verder naar Phimai waar we een bezoek brengen aan de Prasat Hin Phimai Sanctuary, een van de meest indrukwekkende Khmer complexen in Z.O. Azië.
Daarna verder naar Khon Kaen waar we verblijven in het Wishing Tree resort. http://www.booking.com/hotel/th/wishing-tree-resort-khon-kaen.nl.html

Dag 9
We verlaten Khon Kaen en gaan verder noordwaarts. We passeren de nationale parken Phu Kradung en Phu Pha Man. We bezoeken Nong Hin, een gebied met veel karst en kalksteen rotsen. We maken daar een wandeling en gaan per tractor de berg op om te genieten van het fantastische uitzicht. Hierna door naar "Monkey mountain" De naam zegt het al....
Dan is het nog een klein stukje naar het Sirila Farm Tent Camp, gelegen in the middle of nowhere, geen electra e.d..... Daar overnachten we in een safaritent. http://www.sirilafarmtentcamp.com/

Dag 10
Deze dag beginnen we met een relaxte fietstocht in het nabij gelegen dorpje Wang Saphung. Hier komen nauwelijks toeristen en als toerist ben je hier zelf een bezienswaardigheid. Daarna verder naar het Huay Krating bergmeer voor een bijzondere lunch. https://www.youtube.com/watch?v=EztX1ap3S2k
Daarna door naar Chiang Khan. Dit dorpje aan de Mekong rivier is nog zeer authentiek met de vele houten woningen en geeft een goed beeld van de "easy way of life" van de lokale bevolking. https://www.youtube.com/watch?v=W9uAMzvVaJY.
We verblijven daar in het Wong Sai siri resort. http://www.hotelthailand.com/loei/wongsai-siri-srichiangkhan/facilities.html

Dag 11
Vroeg opstaan om in alle vroegte de monniken een maaltijd aan te bieden. Dit is heel normaal in Thailand en het lijkt ons een bijzondere ervaring om dit eens mee te maken. Daarna een boottocht over de Mekong rivier. De rivier is hier de grens tussen Thailand en Laos. Daarna gaan we op weg naar Dan Sai. Onderweg nog een bezoek aan het Phu Rua National Park. In Dan Sai verblijven we in het schitterende Phu Pha Nam resort. http://www.phuphanam.com/

Dag 12
We verlaten de provincie Loei en hebben een lange weg te gaan naar Chiang Mai (ruim 400 km). Onderweg een stop bij de Neramit tempel en monnikenschool. Voorbij Lampang brengen we een bezoek aan de Thung Kwiang markt. Deze markt staat bekend om zijn bijzondere etenswaar voor de lokale bevolking. Alles wat rent, vliegt, springt, kruipt, loopt, zwemt en/of zich op een andere manier voortbeweegt wordt hier wel te koop aangeboden..... We zijn benieuwd....
door naar Chiang Mai waar we verblijven in het Chiang Mai Gate hotel.

Dag 13
In 2010 waren we ook in Chiang Mai en verbleven we in hetzelfde hotel. Niet zonder reden, want onze reisagent, Vieng Travel, heeft hier een kantoor in het hotel. Deze dag maar eens bijkomen van alle indrukken die we de afgelopen dagen hebben opgedaan. En de tijd benutten voor het samenstellen van het programma voor de tour die we gaan doen vanaf dag 18. Natuurlijk gaan we nog wel even de stad in voor een bezoek aan een markt en/of tempel.

Dag 14
In Thailand vormt eten een zeer belangrijk onderdeel bij sociale gelegenheden. Of beter gezegd, het eten is vaak een sociale gelegenheid op zich. De Thaise keuken is zeer divers en kenmerkt zich door gebruik te maken van een grote verscheidenheid aan ingrediënten, specerijen en verse kruiden. Men probeert de vier fundamentele smaaksensaties met elkaar te verenigen in een maaltijd, en soms ook binnen één gerecht: heet (pittig), zuur, zoet en zout. En wij gaan dit vandaag leren tijdens een kookworkshop. http://www.smartcookthailand.com/index.html

Dag 15
De kinderen gingen gisteren met ons mee op kookcursus. Vandaag gaan wij met de kinderen mee....... Een groot zip line avontuur bij Eagle Trek.
http://www.eagletrackchiangmai.com/?display=overview. Geen denken aan dat Manon of ik daar aan gaan meedoen, wij blijven met beide voeten op de grond.

Dag 16
Vandaag gaan we het absolute hoogtepunt van onze reis uit 2010 herhalen. We gaan een mahout training volgen. Rijden op een olifant, maar dan gewoon in de nek i.p.v. een "bankstel" op de rug. Vele reisorganisaties hebben de olifant ritten uit hun programma gehaald. Hier gaat het echter om de ritten in een "bankstel" op de rug van een olifant. Inderdaad zeer slecht voor het dier. Olifanten worden in Azië al sinds mensenheugenis gebruikt voor allerlei doeleinden. Sinds het verbod op de kap van tropisch hardhout zijn veel dieren werkloos geworden. Mede door de houtkap is de jungle juist te klein geworden voor de vele olifanten..... Er zijn in het noorden van Thailand veel olifantenkampen voor toeristen. Velen voorzien juist in tours met "bankstellen". Ook zijn er een aantal waar je olifanten kan verzorgen. Dit zijn vaak getraumatiseerde olifanten uit de bewuste kampen. Het was dan ook moeilijk om het juiste olifantenkamp te vinden. Maar dat hebben we gevonden. http://www.woodyelephanttraining.com/index.php?view=home, hetzelfde kamp als 6 jaar geleden. Hier worden de dieren wel respectvol en diervriendelijk behandeld. Omdat deze tour het absolute hoogtepunt was, hebben we besloten om nu 2 dagen te genieten. We blijven hier dus ook overnachten.
We gaan eerst naar een markt om "olifantenvoer" zoals ananas en meloenen te kopen. Vervolgens naar het kamp om kennis te maken met de dieren. We krijgen "mahoutkleding" en leren commando's om op het dier te komen (en ook er af). Na de lunch een rit door de jungle en daarna met de olifanten in bad in een rivier of meertje. Vervolgens begeleiden we de dieren weer naar de jungle. 's-avonds nog een controle of ze inderdaad braaf zijn gaan slapen.

Dag 17
Onze 2e dag als mahout. De olifanten ophalen uit de jungle en vervolgens voeren. Een extra training om nieuwe technieken en commando's te leren. Een ritje door de jungle en tenslotte samen met de olifanten in bad.
Aan het einde van de middag terug naar het Chiang Mai Gate hotel in Chiang Mai.

Dag 18
We starten vandaag met de 2e grote tour. Deze gaat door uit uiterste noorden van Thailand. We hebben een busje met chauffeur tot onze beschikking en kunnen de komende dagen helemaal zelf invullen. Alleen de hotelovernachtingen staan vast.
We rijden vandaag tot aan Fang. Daar verblijven we in het Tangerine Ville hotel http://www.hotelthailand.com/chiangmai/tangerine-ville-hotel/.
Onderweg kunnen we bijvoorbeeld een buffeltrainingskamp, een slangenboerderij, de grotten in Chiang Dao en diverse andere hoogtepunten bezoeken.

Dag 19
Vandaag gaan we naar Mae Salong, een kleine 150 km rijden. Eerst een bezoek aan de heetwaterbronnen in Fang. In de omgeving van Thaton willen we willen we gaan raften. Daarna verder naar Mae Salong. Onderweg passeren we diverse dorpjes van bergstammen waarvan we er zeker een paar gaan bezoeken. In deze regio zijn ook zeer grote theeplantages. In Mae Salong leeft een grote Chinese gemeenschap, wat goed te zien is in het straatbeeld. We verblijven in het Mae Salong Villa resort. http://www.hotels2thailand.com/chiang-rai-hotels/mae-salong-villa.asp

Dag 20
Vandaag beginnen we vroeg te rijden, over heuvelachtige weggetjes met veel bochten, en gaan we naar het eens zo beruchte plaatsje Ban Sop Ruak, de Gouden Driehoek.
Vanaf hier is er zicht op de machtige Mekong rivier. Samen met de Sop Ruak rivier vormt dit de grens tussen Thailand, Myanmar (Birma) en Laos.
De afstand tot aan hier is 95 km. Aan te raden is hier een boottocht op de Mekong te maken of een bezoek te brengen aan het Opium Museum.
Op 8 kilometer vanaf de Gouden Driehoek ligt Chiang Saen. Een rustig en liefelijk havenplaatsje dat dateert uit het Lanna tijdperk en werd gesticht door Koning Mengrai. Voor de liefhebber van vervlogen pracht vallen er interessante ruïnes te ontdekken en is er een zeer informatief museum dat bezocht kan worden. Vervolgens rijden we door, grotendeels langs de Mekong rivier naar Chiang Khong. In dit stadje overnachten we in een alleraardigst hotel aan het water, het Namkhong Riverside hotel. http://www.namkhongriverside.com/html/hotel_overview.html

Dag 21
Door een licht heuvelachtig gebied met leuke vergezichten en boerendorpjes, bereiken we in twee uur Chiang Rai en is het daarna nog drie uur rijden terug naar Chiang Mai.
De route is zeer afwisselend: van uitgestrekte vlakke rijstvelden tot hoge bergen en van minieme dorpjes tot flinke steden, alles komen we vandaag tegen. Natuurlijk maken we ook vandaag veel stops. Bijvoorbeeld bij de enige witte tempel van Thailand, een waterval, een café met het beste appelgebak van Thailand en kunnen we nog pootje baden in een van de vele snelstromende beekjes die we vandaag tegenkomen.
Maar uiteindelijk voert de tocht nu terug naar het station in Chiang Mai en nemen we de nachttrein naar Bangkok.

Dag 22
Omstreeks 7.00 uur komen we aan in Bangkok en daar staat alweer een busje klaar om ons naar Laem Ngob te brengen waar we de ferry nemen naar Koh Chang. Daar verblijven we in het Serenity resort. http://www.serenity-koh-chang.com/ Gisterochtend vertrokken uit Chiang Khong, de hele dag on tour, de nachttrein, en weer 5-6 uur in een busje en tenslotte de overtocht. We zullen vandaag niet veel meer doen....

Dag 23
We zijn dus op Koh Chang. Een tropisch eiland in de golf van Thailand, eigenlijk meer voor de kust van Cambodja. Hopen dat het weer een beetje meezit want we zitten middenin de regentijd en in die tijd kan het hier behoorlijk tekeer gaan maar het kan ook schitterend weer zijn met af en toe een buitje.

Dag 24
We kunnen uit diverse activiteiten kiezen. Fietsen, snorkelen, een zeekajak huren, een tocht over het eiland maken enz enz. Deze dag komen we wel door.

Dag 25
Koh Chang staat bekend om zijn prachtige stranden. Deze zijn aan de westkust van het eiland. Wij zitten juist aan de oostkust van het eiland waar de eveneens prachtige stranden nog niet zijn ontdekt door het toerisme. De laatste volledige dag op dit eiland.

Dag 26
We verlaten Koh Chang en gaan met een busje weer terug naar Bangkok. Onderweg zullen we ongetwijfeld nog een paar stops maken. We verblijven in het Nouvo City hotel, hetzelfde hotel als waar we ook begonnen zijn.

Dag 27
De laatste dag in Thailand benutten we om massaal inkopen te doen in een van de vele shoppincenters zoals Central world http://www.centralworld.co.th/en/index.aspx of Siam Paragon http://www.siamparagon.co.th/index.php?lang=en
's-Avonds gaan we naar de Bayoke II Tower. Met 308 meter, het hoogste gebouw van Thailand. Daar gaan we eten op de 76e en 78e verdieping. Op de 77e verdieping is een observatiedek. Ons kaartje geeft ook nog toegang tot het panoramaterras op de 84e verdieping. http://www.bangkok.com/magazine/baiyoke-tower-II.htm#

Dag 28
Aan alles komt een einde...... Ook aan deze ongetwijfeld fantastische vakantie. Een flinke brok cultuur, heel veel natuur maar vooral één groot avontuur.
Om 9.55 uur vertrek met vlucht EK375 naar Dubai. Na een stop van 1.45 uur verder met vlucht EK057 naar Düsseldorf waar we omstreeks 19.45 uur zullen aankomen. En dan weer met de auto naar huis.......