dag 21-22 - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu dag 21-22 - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

dag 21-22

Blijf op de hoogte en volg Barry

13 Augustus 2016 | Thailand, Ko Chang

Vrijdag 12 augustus
Inmiddels zijn we op Koh Chang maar eerst nog even de dag van gisteren doornemen. We werden wakker met een enorme regenbui en die zou helaas bijna de hele ochtend duren. Nituan stond weer keurig op tijd met zijn busje klaar. Er staat een kleine 300 km op ons te wachten. Niet eens zo heel veel, maar op de Thaise bergwegen rijd je niet zo snel dus 5-6 uur staat ons wel te wachten. Na ongeveer 2 uur bereikten we de beroemde witte tempel, Wat Rang Khun, even ten zuiden van Chiang Rai. Het regende nog steeds flink dus eerst maar eens een paar paraplu’s en poncho’s gekocht. In de stromende regen deze tempel tussen honderden andere mensen bekeken. We konden/mochten helaas niet naar binnen maar ook vanaf de buitenkant was deze tempel schitterend om te zien. Ik hoop dat de foto’s nog een beetje gelukt zijn. Daarna door naar de Khun Kon waterval, een kleien 20 km verder. Om deze, mooie, waterval te bereiken moesten we wel eerst 1,5 km door het regenwoud over glibberige, steile paadjes, langs afgronden, over rotsblokken en omgevallen bomen en door kleine beekjes waden. De beloning was een schitterend uitzicht op de waterval. Daarna weer dezelfde weg terug…. Vlak voor Mae Suai hebben we geluncht in een restaurant waar men het beste gebak van Thailand schijnt te hebben. Of het inderdaad het beste was, durf ik niet te zeggen maar lekker was het zeker! Daarna was het nog 2,5 uur rijden naar Chiang Mai waar Nituan ons bij het station afzette. Nog even de 7-11 in gegaan voor ons “diner” van vanavond. Broodjes met kip- en garnalenburgers. Uit ervaring weten we dat het eten in de trein niet al te smakelijk is… Om 18.00 uur precies kwam de trein in beweging. We begonnen meteen met eten want de broodjes waren nog warm. Daarna een potje klaverjassen en toen naar bed…. Ja, om even voor achten begon men al de banken om te bouwen naar bedden. De “beddenman” was daarin heel resoluut en dulde geen tegenspraak. Omstreeks een uur of negen zat er niets anders op om te gaan slapen.

Zaterdag 13 augustus
Omstreeks 3.00 uur werd ik wakker omdat de trein weer in beweging kwam. 3.00 uur….!!! Maar dan zijn we al 9 uur onderweg en hebben we nog maar 4 uur te gaan. De ogen maar weer dicht gedaan en omstreeks 5.30 uur weer opnieuw wakker. De “beddenman” was inmiddels begonnen iedereen wakker te maken en om de bedden weer om te bouwen naar gewone banken. Omstreeks 6.00 uur waren we al bij de oude luchthaven van Bangkok maar toch duurde het nog 1,5 uur voordat we eindelijk het station binnen reden. Daar stond opnieuw een chauffeur te wachten met een bordje met daarop onze naam. En opnieuw staat ons vandaag een rit van 5-6 uur te wachten. Even buiten Bangkok zijn we gestopt bij een “food service center” voor het ontbijt. Dat heeft wel iets weg van een parkeerplaats langs de snelweg maar dan ruim 1 km lang met alleen maar eetgelegenheden en/of winkeltjes. We telden alleen al 5x een 7-11, 2 KFC’s en 2 Mac’s plus tientallen lokale en internationale winkeltjes. Daarna was het nog ruim 4 uur naar Laem Ngop, waar we de boot moesten halen naar Koh Chang. We hadden het “geluk” dat de boot net weg was en dat we dus bijna 3 kwartier moesten wachten op de volgende. Na een overtocht van bijna een uur waren we dus op Koh Chang. De chauffeur had onderweg een paar keer gebeld met kantoor waar hij nou precies zijn moest. We zitten namelijk aan de oostkust en vrijwel alle resorts liggen aan de westkust. Wij wisten ongeveer precies waar we moesten zijn, maar toch reed de chauffeur er nietsvermoedend aan voorbij. We hebben hem snel duidelijk gemaakt dat jij te ver was gereden en iets terug moest. We zitten in een schitterende luxe bungalow (2 kamers) op 15 meter van de zee, naast het zwembad en zeekajaks en fietsen staan klaar voor (gratis) gebruik. Moet alleen het weer een beetje meewerken…. Het is zwaar bewolkt met af en toe zon, broeierig warm, 31 graden en terwijl ik dit zit te typen breekt er voor de 2e keer vanavond een tropisch stortbuitje los maar nog steeds heeft men buiten de verwarming nog vol aan staan….

Groeten vanaf Koh Chang
Barry, Manon, Emma en Thijs

Ps Donderdagavond hoorden wij ook van de aanslagen in Hua Hin. Wij zaten toen in Chiang Khong ongeveer 1050 km verder. De afstand Dronten – Parijs is 550 km. In de NL pers lezen we dat Hua Hin vlakbij Bangkok ligt…ehh…. Maastricht ligt dichterbij Amsterdam dan Hua Hin bij Bangkok….. Later hoorden we ook van de andere aanslagen in Phuket, Phang Nga, en Surat Thani. Ook 1000-1200 km ver van Koh Chang. Er zijn hier afgelopen zondag verkiezingen geweest, waarschijnlijk kunnen de verliezers niet zo goed tegen hun verlies. Of de Islamitische opstandelingen uit het verre zuiden hebben hun grenzen verlegd. Vanochtend was er in Bangkok niets te merken van extra beveiliging. Wij letten goed op en houden ogen en oren open.

• 13 Augustus 2016 - 17:34

Miel Kaptein:

Ik weet zeker, dat als jullie dit lezen er een stralende zon aan de hemel heeft gestaan, een klein tropisch buitje daargelaten, dat jullie je luie derriere ergens in een "hang"gelegenheid plaatsten, dat jullie hebben genoten van weer een heerlijke dag en dat jullie toen het avond werd je tegoed gedaan hebt aan een voortreffelijke Thaise dis! Liefs en genieten, Mamma=Oma

• 13 Augustus 2016 - 18:42

Jo Wezenberg.:

Fijn dat jullie een mooie bungalow hebben, nu nog mooi weer en dan nog fijn genieten en een beetje
    uitrusten.groetjes,mamma.