Het reisschema week 3 - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Het reisschema week 3 - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Het reisschema week 3

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Barry

21 Januari 2010 | Nederland, Dronten

Dinsdag 27 juli (dag15). Vandaag een druk progamma. Vanuit het Lisudorp gaan we in de richting van Pai. Eerst een bezoek aan de Mork Fa waterval en misschien een frisse duik. Daarna na de Pong Duet heetwaterbronnen. Diverse bronnen met heet water en gijsers die het hete water 2 meter hoog spuiten. Lunchen in Pai. In de middag naar de Lod grotten. De beek Nam Lod stroomt hier door de grot. Waarschijnlijk maken we hier een kort tochtje per boot. De volgende stop is Bo Krhai, een Lahu dorp. De Lahu zijn een Noord-Thais bergvolk en bekend om hun fluitspel. Vlakbij is de Phluang grot. In deze grot zwemmen duizenden Phluang-vissen. Een karperachtige vis die wel één meter lang kan worden. Als laatste nog een bezoek aan de Wat Prathat Doi Kong Mu. Een tempel op een heuvel ten westen van Mae Hong Son, vlakbij de grens met Myanmar (Birma). Daarna naar Mae Hong Son voor de overnachting in het Rooks Holiday Resort. (http://www.rooksholiday.com/)

Woensdag 28 juli (dag16) Vroeg op om eerst een bezoek te brengen aan de ochtendmarkt. Daarna een korte tocht per boot naar Ban Nam Phiang Din. In dit dorp leeft de Padoung stam. Ook wel bekend als de "longnecks". Na de Lisu, de Lahu en de Padoung bezoeken we de 4e bergstam; de Thai Yai, vluchtelingen uit de Birmese Shanstaat. We rijden vervolgens door het Surin Nationaal Park, waar de grootste kolonie neushoornvogels van Thailand leeft. Na de lunch gaan we naar de hoogste berg van Thailand, de Doi Inthanon. Vervolgens naar het dorp Mae Na Chon, waar de tijd heeft stil gestaan...... Door naar Mae Chaem waar we overnachten in het Navasoung Resort. (http://www.navasoungresort.com/).

Donderdag 29 juli (dag17)Na het ontbijt rijden we nog verder de bergen in, al gaan we nu geleidelijk aan hoogte verliezen. In ongeveer een uur bereiken we de Vatchirathan waterval. We vervolgen onze weg naar beneden en komen dan bij een klein museum met weefgetouwen onder het orginele teakhouten huis van wijlen Mrs. Saeng Da, de oprichtster van een dorps-cooperatief in 1946. De volledig bewaard gebleven teakhouten inrichting van het huis mag ook worden bezichtigd. Het co-operatief zelf bestaat nog steeds en er wordt dan ook druk geweefd onder het huis. Een kleine donatie voor onderhoud aan dit prachtige huis is dan ook wel op z’n plaats.
Na dit indrukwekkende bezoek gaan we via landelijke weggetjes weer noordwaards. De lunch is onderweg bij de Wiang Takan Ancient City Ruins. Op de terugweg vlak voor Chiang Mai wordt gestopt bij een dorp dat, in het kader van het “een dorp een product” project, door de overheid met onderwijs en andere faciliteiten wordt ondersteund bij het pottenbakken.
Men werkt ook hier in de vorm van cooperaties waarbij verschillende families uit het dorp zijn betrokken.
De tocht eindigt tegen het eind van de middag in Chiang Mai waar we weer overnachten in het Chiang Mai Gate Hotel.

Vrijdag 30 juli (dag18). Vandaag bijkomen van alle indrukken van de afgelopen dagen. Eind van de middag naar het station en om 14.50 uur de nachttrein naar Bangkok.

Zaterdag 31 juli (dag19). Omstreeks 6.30 uur aankomst in Bangkok en door naar het Prince Palace Hotel (ja, daar zijn we eerder geweest!)Misschien naar de weekendmarkt in Chatuchak, of een bezoek aan het Lumpinipark of nog een tempel of lekker aan het zwembad.