2 januari - Reisverslag uit Argos, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 2 januari - Reisverslag uit Argos, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

02 Januari 2022 | Griekenland, Argos

2 januari

Zaten we gisterochtend nog aan het ontbijt in het rooftop restaurant van een 4 sterren hotel, vanochtend was het in een tot "eetzaal" omgebouwde hal van een 1 ster familiepension... Maar ook daar was het ontbijt goed. Na ons vertrek uit het pension was het 1 minuut met de auto naar de archeologische site van Olympia. Omdat het de eerste zondag van de maand is, was de toegang gratis. Bijna 2800 jaar geleden vonden hier de eerste Olympische spelen plaats. Ruim 1000 jaar (van 776 v.C - 395 n.C) was Olympia het strijdtoneel. Eerst was het een 1-daags festijn met alleen een hardloop wedstrijd. Later werd het een 5-daags toernooi met diverse sporten. We bezochten oa het allereerste Olympisch stadion en ook nog de restanten van de tempel van de Olympische Zeus. Ooit stond hier een 13m hoog, hol Zeus beeld van goud, zilver, ivoor en edelstenen. Dit beeld was één van de 7 wereldwonderen uit de klassieke oudheid. We verlieten Olympia en de bedoeling was om via de Lousioskloof naar onze eindbestemming Argos te rijden. Maar na ongeveer 2 uur rijden hadden we het idee dat we aan een aflevering van "de gevaarlijkste wegen" meededen....Nog geen 100km hadden we afgelegd langs steile hellingen en afgronden. Maar het uitzicht vergoedde veel. Omdat de weg naar de Lousioskloof nog "spectaculairder" was en we die ook weer terug moesten, hebben we daar maar vanaf gezien. Soms zag je na een bocht ineens een dorpje tegen een berghelling aangeplakt. In één van die dorpjes, Langádia, hebben we geluncht. Het was net alsof je in een modelspoorbaanwereld terecht was gekomen. Prachtige natuurstenen huisjes liggen verspreid over een hoogteverschil van honderden meters tegen een akelig steile berghelling. Aan de hoofdweg die dwars door het dorpje gaat liggen talloze terrassen met een schitterend uitzicht. En dan zijn die terrassen ook nog eens in kerstsfeer, bomvol met mensen die genieten van de winterzon, 18-20 graden en door de luidsprekers klinken de bekende kerstklassiekers (weliswaar in het Grieks... ) Een bijzondere ervaring! Daarna was het opnieuw een stuk door de bergen om dan uiteindelijk via de A7 naar Argos te rijden. Daar zitten we in een hotel met uitzicht over het Sint-Pietersplein (echt waar). Er loopt een aangelegd kunstmatig beekje over het plein. Het hele plein staat vol met overdekte terrassen en het is ook nog eens kermis in de stad met niet alleen de gebruikelijke attracties maar zelfs met een kunstijsbaan.

Groeten uit Argos,
Barry, Manon en Thijs

• 02 Januari 2022 - 21:33

Jo Wezenberg.:

Jullie zien en ervaren heel veel.nog twee fijne dagen. groetjes.