4 Januari - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 4 Januari - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

4 Januari

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

05 Januari 2022 | Griekenland, Athene

4 januari

Inmiddels is het al 5 januari en zijn we weer thuis maar nog even een kort verslag van gisteren. Het is onze laatste dag in Griekenland en we vliegen pas vanavond en het is niet zover meer naar de luchthaven dus hebben we nog vrijwel de hele dag de tijd om de toerist uit te hangen. Na het uitchecken zijn we eerst naar Mycene gereden. We hebben de afgelopen dagen heel veel "oude stenen" gezien, maar dat waren stenen uit de periode van zo rond 700 v.C. tot 400 n.C. of uit de middeleeuwen. Mycene was echter al een hoog ontwikkelde beschaving rond 1400-1200 v.C. De resten van de burcht die we vandaag dus zagen zijn dus al bijna 3500 jaar oud. De muren van de burcht op de heuvel lijken nog altijd machtig en onneembaar. De volgende stop op weg naar Athene was Korinthe. Korinthe was in de 8e eeuw v.C. al belangrijk in het oude Griekenland. Omdat de Korinthiërs zich verzetten tegen Rome werd de stad in 146 v.C. met de grond gelijk gemaakt door de Romeinen. Maar circa 100 jaar later werd de stad door keizer Caesar herbouwd en ten tijde dat de apostel Paulus de stad in 51-52 n.C. bezocht was het alweer een bloeiende metropool. Twee aardbevingen in 375 en 551 vernietigden de stad opnieuw. Deze archeologische site wilden wij ook bezoeken, maar tot onze verbazing werd het hek voor onze neus gesloten! Ook een paar Grieken wilden naar binnen en via hen kregen we te horen dat het gesloten was vanwege gebrek aan personeel... (Corona?) Toen maar naar het centrum van Korinthe gereden en daar aan de waterkant bij een alleraardigst restaurant wat gegeten. Eén probleempje, de menukaart was er alleen in het Grieks... Maar Google is ondertussen onze beste vriend, dus het Grieks heeft voor ons geen geheimen meer. Na de lunch een stop bij het kanaal van Korinthe. Dit kanaal "snijdt" de Peloponnesos weer van het Griekse vasteland af zodat het een eiland wordt. Keizer Nero had in de oudheid al het idee om om het ruim 6 km lange kanaal aan te leggen maar het project werd pas tussen 1882 en 1893 voltooid. Door de foto's in reisboeken en filmpjes op Youtube wilden wij met eigen ogen zien hoe grote schepen door het toch wel nauwe (24m) kanaal varen. Eenmaal daar aangekomen was het weer een tegenvaller. De voetgangersbrug waarvandaan de foto's genomen zijn, was afgesloten. En door over de rand te kijken zagen we tot onze verbazing rotsen op de bodem. Het was laag water.... Toen we onze weg vervolgden zagen wel veel schepen voor anker liggen, wachtend op hoog water zodat ze door het kanaal konden varen. Bij de luchthaven aangekomen konden we, na een rondje van 1250km, zonder problemen de auto inleveren. En ook de vlucht verliep vlekkeloos zodat we rond 23.00 uur op Schiphol landden en we uiteindelijk omstreeks 01.00 uur weer thuis waren.

Reizen in Coronatijd vraagt wel wat extra aandacht en voorbereiding. Vooraf een verplichte PCR-test ondergaan. Hierop werd op Schiphol al voordat we mochten inchecken gecontroleerd en ook moesten toen al een digitaal PLF (passenger located form) laten zien. Bij aankomst in Athene werd er niets (!) gecontroleerd. Verder werd vrijwel overal in Griekenland bij binnenkomst van de hotels, restaurants en toeristische attracties om Coronacheck gevraagd. En was het ook vrijwel overal verplicht om een mondkapje te dragen. Zeker in binnenruimtes hielden de Grieken zich daar goed aan. Voor de terugvlucht moesten we weer een (papieren) gezondheidsverklaring invullen, volgens de website van BuZa. Bij het inchecken werd er achter alleen om de Corona check gevraagd. En bij aankomst op Schiphol is er nergens om gevraagd....

Dit zijn onze eigen ervaringen maar een ieder is natuurlijk verantwoordelijk voor het op orde hebben van zijn/haar corona papieren.

De laatste groeten vanuit Griekenland,
Barry, Manon en Thijs