28 december - Reisverslag uit Sam Roi Yot, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 28 december - Reisverslag uit Sam Roi Yot, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

28 december

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

29 December 2022 | Thailand, Sam Roi Yot

Voor vandaag stond er niets op het programma. Maar de hele dag in het zwembad leek ons ook een beetje overdreven, dus toch maar via het resort een excursie geboekt. Een tocht laat in de middag naar het zoetwatermoeras hier in de buurt. Juist laat in de middag omdat dan de kans op het spotten van dieren het grootst is. Omdat we pas om 16.00 uur opgehaald zouden worden, besloot ik (Barry) een ochtend een fiets te huren en de omgeving te verkennen. Mijn eerste stop was bij een tempel hier in de buurt. Maar op het tempelterrein was een tempel in aanbouw. Of ze hier nog niet genoeg tempels hebben.... De volgende stop was bij de zee, maar helaas was hier geen mooi idyllisch tropisch strand, maar was het strand juist met grote keien bedekt zoals wij een dijkhelling bedekken. Vervolgens naar een vissershaventje. Daar waren de vissers net begonnen om hun netten leeg te maken. Een mooi gezicht. Verder naar de Khao kalok Nature trail. Maar omdat ik gisteren al de tocht naar de grot had gemaakt had ik geen behoefte om weer 600 meter te klimmen en klauteren. De volgende stop was bij een viskwekerij en ik had ongeveer 20 km afgelegd en was nog geen 2 uur onderweg. Ik besloot om door te fietsen naar het Pranburi forest park. Nog maar 15 km verder. Onderweg kwam ik langs ananasplantages, garnalenkwekerijen en rubberplantages. Het Pranburi forest park is een groot mangrove bos met een houten looppad er doorheen. Ondertussen via appcontact verbazing bij het thuisfront dat ik ruim 30 km van huis was. En ik moest ook nog terug..... Maar om 15.30 uur was ik weer terug in het resort. Ruim 65 km op een gewone huis-tuin-keukenfiets gefietst. Een bijzondere ervaring rijker (en enorme zadelpijn...) Het grootste gedeelte van de tocht heb ik overigens op prima onderhouden fietspaden gefietst.

Emma en Thijs hadden ook 2 fietsen gehuurd om even bij de dichtstbijzijnde 7-11 wat inkopen te doen. Emma en Gaudi hebben heerlijk geluncht bij een Indiaans restaurant in de buurt. Manon en Thijs een noedelsoepje van de 7-11 bij de villa. De rest van de dag hebben ze doorgebracht op het resort en bij de villa. En zich zorgen gemaakt of ik wel op tijd terug zou zijn...

Om 16.00 uur werden we opgehaald voor de volgende excursie. Een kort ritje naar de Freshwater marsh hier in Khao Sam Roi Yot, dat zoiets betekend als 300 bergpieken. Ik heb ze niet nageteld, maar geloof het meteen. Heel veel honderden meters hoge kalksteen rotsen rijzen zo uit het niets op, sommigen tot wel 500 m hoog. Aangekomen bij het meer, lagen er al bootjes te wachten. Emma, Gaudi en Thijs in één bootje, Manon en ik in een ander. Een prachtige tocht over het water door de lotusbloemen en rietvelden met de hoge kliffen op de achtergrond. Manon heeft schitterende foto's kunnen nemen van de vele vogels die in het park leven.

's-Avonds zijn we wezen eten bij het Arjuma Beach restaurant, hier ongeveer 300 meter vandaan. Dat was niet echt een succes. Nu gebeurt het zelden tot nooit dat het eten hier gelijktijdig wordt opgediend. Maar eerst een half uur wachten om de bestelling door te geven, vervolgens wordt er na 45 minuten het eerste gerecht geserveerd, maar tegelijk wordt ook dan pas verteld dat er meerdere gerechten niet meer beschikbaar zijn. Na ruim 2,5 uur kwam dan eindelijk mijn laatste gerechtje. En natuurlijk klopte er ook niets van de rekening... Toch hebben we best wel lekker gegeten.

Groetjes uit Pranburi

• 29 December 2022 - 17:27

Miel Kaptein :

Hey Barry, leuk te lezen dat jij dapper in jouw eentje op verkenning gaat! Dat zal jouw "buikje" zeker goed doen. Jammer dat Arjuma Beach restaurant daar niet echt ook aan mee wilde werken. Ondertussen zitten wij hier in de regen met laffe temperaturen. Dus zorgen wij zelf maar goed voor onze buikjes. Nog veel moois om te zien en veel gezelligheid samen. Liefs, Miel

• 29 December 2022 - 20:55

Jo Wezenberg.:

Hallo sportievelingen jullie zijn flink kilometers lopen en dan ook nog fietsen ga zo door .Maar jullie hebben wel weer bijzondere dingen en apen gezien en de mooie foto's van Manon wil ik later graag zien nog veel plezier samen.Tiny is in braunlage en ik heb de eerste oliebol al ge geten.

• 31 December 2022 - 19:01

Jo Wezenberg.:

wat doen ze bij jullie om 2022te verjagen? na de regen tot 16uur30zijn ze op volle krach tbegonnen met alles wat maar knalt.een.fijne jaarwisseling en gezondheid en liefdevol weerzien in 2023,Mamma