4 januari - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 4 januari - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

4 januari

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

05 Januari 2023 | Thailand, Phuket

Gisteren zijn we dus aangekomen op Koh Yao Yai. Voor deze laatste paar dagen waren er geen excursies meer geboekt. Wie zin heeft om nog iets te ondernemen kan dat doen en wil je niets meer doen dan is dat ook prima. Wat we nog wel wilden doen was een Thaise kookcursus. Het hotel prijst deze workshop op hun website aan, in de lobby stond het aangeplakt op het excursiebord, en het werd ook genoemd in de welkomstbrief die in onze kamer lag. Maar toen we het wilden boeken bleek ineens dat deze workshop niet meer gegeven wordt. Ook de yogalessen die ook op site staan en waar Manon, Emma en Gaudi zich op verheugd hadden, worden niet meer gegeven. Dan maar iets anders, maar we schrokken enorm van de prijzen. Omgerekend €75,- p.p. voor een halve dagtour of nog meer voor een hele dag (en dat x5…). Maar er waren gelukkig ook nog 2 tours die wel betaalbaar waren en die ons ook leuk leken. Vanochtend was al de eerste tour, een kajaktour door de mangrovebossen hier om de hoek. Om 9.00 uur werden Emma, Gaudi, Thijs en ik (Barry) opgehaald door de gids en toen was daar de eerste verrassing. Geen minivan of pick-up truck, maar een brommer met zijspan stond voor ons klaar! Een beetje passen en meten en ja hoor, we pasten er met ons vieren en de gids/chauffeur prima in. Na een heel kort ritje, het was net iets te ver om te lopen, kwamen we bij het huis van de gids. Over een zeer gammele steiger en een andere boot klommen we in onze kajaks. Emma en Gaudi samen in een boot. Thijs alleen en de gids kwam bij mij in de boot. Algauw kreeg ik van de gids de bijnaam “VIP Papa” en hoefde ik niet meer te peddelen en had ik de handen vrij om foto’s en filmpjes te maken. Een schitterende tocht van 2 uur door het mangrovebos volgde. Helaas zagen we bijna geen dieren, alleen vlak voor we bij het beginpunt weer terug waren zagen ik nog een ijsvogel en een paar apen. Toch hebben we genoten van deze prachtige tocht. Na terugkomst in het hotel hebben we de rest van de middag op het strand, in de zee en aan het zwembad doorgebracht. Omstreeks 16.00 uur begon het te regenen. Deze keer geen klein overtrekkend buitje maar een flinke bui die een paar uur aanhield. In onze bungalows hebben we allemaal een openlucht douche. Een bijzondere ervaring om in de regen te gaan douchen. Toen het weer droog werd aan het begin van de avond, afgekoeld was het niet, het was juist erg benauwd geworden, zijn we bij het Khanitta restaurant gaan eten. (niet te verwarren met het Kanita van gisteravond) Inmiddels weten we dat het een tijd duurt voordat het eten geserveerd wordt, dus we speelden een spelletje UNO nadat de bestelling was opgenomen en voordat het eerste eten, drie kwartier later werd geserveerd. Bij het afrekenen keek ik even in de keuken en snapte direct waarom het zo lang duurde. Alles wordt op slechts één brander klaargemaakt. Logisch dat dus niet alles tegelijk op tafel komt. Toch hebben we weer heerlijk gegeten.

Groeten vanaf Koh Yao Yai

• 06 Januari 2023 - 12:22

Jo Wezenberg.:

ik ben benieuwd hoeveel kilos; al dat lekkere eten oplevert.