3 januari - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 3 januari - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

3 januari

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

05 Januari 2023 | Thailand, Phuket

Vanochtend namen we afscheid van de alleraardigste medewerksters van het Montania Lifestye. De meisjes/vrouwen waren altijd opgewekt en vrolijk, niets was teveel gevraagd en iedere middag was er thee met een andere lekkernij. Er stond een rit van ongeveer 2,5 uur (155km) op het programma van Khao Sok naar de Bong Rang pier op Phuket. Via de 401 reden we westwaarts waar we weer op de 4 uitkwamen. En via de Sarasin Brug, die Phuket met het vasteland verbindt, naar de Bong Rang Pier. Omstreeks 12 uur kwamen we daar aan. Op de voucher stond een tijd voor de ferry naar Koh Yao Yai van 13.30 uur. Tijd genoeg dus, maar er ontstond verwarring. De chauffeur wist niet precies waar hij ons moest afzetten en ondertussen begonnen diverse mannetjes aan onze bagage te trekken en (dure) prijzen voor de overtocht te noemen. Maar we hadden via Vieng Travel al betaald! Wat nu? Ik heb Eric van Vieng Travel gebeld en de situatie uitgelegd. Maar nog voordat hij antwoord kon geven was het al duidelijk. Plots werd er een Thai werd wakker en stond hij ineens met een bord “Wezenberg” omhoog. Toen was het duidelijk dat we toch wel goed waren. Om 12.30 uur ging onze (speed)boot al, dus een uur eerder dan gepland. Tijdens de overtocht kreeg ik nog even het gevoel dat we toch fout gingen omdat we naar het noorden gingen i.p.v. het oosten. Maar het was toch goed want we werden op de noordelijke Chong Lard pier op Koh Yao Yai afgezet en daar stond weer iemand met een bordje “Wezenberg”. Na een ritje van ongeveer een half uur kwamen bij ons hotel, het Elixer Koh Yao Yai resort. Na een welkomstdrankje werden we in een golfkarretje naar onze bungalows gereden. Daarna dan eindelijk tijd om naar het strand te gaan. Dat viel ons 100% mee omdat we op internet ook foto’s hebben gezien van een moddervlakte, bedekt met stenen en rotsen. Maar we zitten inderdaad aan een fantastisch tropisch strand met palmbomen. Komt zo uit een folder. Toen we terugliepen naar de bungalows kregen we nog een verrassing. Ik had het kenmerkende geluid van een neushoornvogel gehoord en na even turen in de boomtoppen zag ik er eentje zitten. Maar dat was er niet één, maar wel twee, drie of vier. Toen een vogel besloot om naar een andere boom te vliegen werd hij gevolgd door wel 16 soortgenoten. Dat was een verrassing om een zwerm neushoornvogels zo maar aan het strand te zien terwijl we de dagen ervoor in de nationale parken er wel naar uitkeken, en ze hoorden maar nooit zagen. Ondertussen was het een beetje gaan regenen. Nou viel dat ook mee, want na een paar minuten was het buitje alweer over. Omdat de prijzen in het restaurant van het resort wel erg hoog zijn, het is tenslotte een 4-sterren resort, besloten we om bij het Kanita restaurant om de hoek te gaan eten.

Groeten vanaf Koh Yao Yai