Dag 11 - Reisverslag uit Ban Dan Ngo, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Ban Dan Ngo, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

15 Augustus 2023 | Thailand, Ban Dan Ngo

Tring, tring om 4.45 uur gaat de eerste wekker. Vakantie? Uitslapen? Nee om 5.30 aan het ontbijt want om 6.00 worden we opgehaald voor onze wildlife spot tour door het Kaeng Krachan NP. Klokslag 6.00 komt er een pick-up truck aangereden en wie stapt eruit? Bang, onze gids voor vandaag die we nog kennen van de jungle nightlife tour in Bangkok van vorige week. Nog voor we het NP hebben bereikt wordt er al gestopt langs de kant van de weg want er is een bijeneter gezien. Een mooi gekleurd vogeltje. Leuk, maar het gaat mij vooral om andere dieren, Manon is van de vogels. In het NP leven oa olifanten, panters, luipaarden, beren en herten. Deze "big 5" zullen we niet gaan zien maar wel veel vogels en misschien wat reptielen en kleine zoogdieren. Bij de eerste stop is het al raak, 6 neushoornvogels en 2 gibbons in dezelfde boom. Helaas op grote afstand dus alleen Manon kan met haar fototoestel wat plaatjes schieten. We rijden verder en komen een ranger tegen. Die schreeuwde in het voorbijgaan dat er bij kilometerpaal 11 een olifant rondloopt. Vol gas rijden wij richting kilometerpaal 11 en zien.... niks, behalve wat afgebroken takken en verse olifantenpoep. Een beetje teleurgesteld rijden we verder tot er ineens wel een Jumbo langs de kant van de weg staat. Wat een prachtig gezicht. Een jonge mannetjesolifant die daar op zijn gemak staat te ontbijten. Hij trekt zich niets van ons aan en gaat ongestoord zijn gang. Hij loopt even later rustig weg en wij volgen op gepaste afstand. Maar dan heeft Jumbo er ineens genoeg van. Wild draaid hij zich om, begint te trompetteren en komt in volle vaart op ons afgestormd. Snel gasgeven en wegwezen hier..... Heel bijzonder dat wij die olifant zagen want de gids komt vrijwel dagellijks in het park en heeft in april voor het laatst deze olifant gezien. Andere olifanten nog langer geleden dus. Vervolgens zagen we nog veel meer vogels. En daar bleef het niet bij. Onze gids presteerde het om vanuit een rijdende auto op 5 meter afstand een 5 cm klein hagedisje te spotten op een boomstam! Samen met de gids liep ik (Barry) een trail, Manon bleef in de pick-up truck, en daar zagen we een termietenheuvel en een paar hagedissen. Een bijzondere ervaringen zo tussen de woudreuzen, bamboebossen en lianen. Toen we terug bij de auto waren moesten we eerst door een zee aan vlinders. Honderden vlinders in allerlei kleuren en afmetingen vlogen daar in het rond. Terug naar het parkrestaurant voor de lunch waar we eerder al een kopje koffie hadden gedronken. Daar kwamen weer bijzondere vogels tegen en een reuzeneekhoorn met een paar kleinere soortgenoten. Het park is in dit jaargetijde (regenseizoen) maar beperkt toegankelijk en kunnen "maar" 18km het park in. Daarom nog maar weer eens de weg heen- en terug gereden. Deze keer was het weer bingo. Beermakaken, langoeren, diverse hagedissen en een schildpad werden gespot. Even later flinke opwinding! Er kronkelde een slang in de berm en de gids werd helemaal een enthousiast, bleek het om een koningscobra te gaan. Wij waren iets minder enthousiast..... Maar hoe hij ook speurde, de slang had zich goed verstopt. Daarna kronkelde er weer de een slang over de weg. Deze keer een Oriental Whip Snake (Snuffelslang?) Zonder aarzelen pakte onze Freek Vonk de slang op, liet hem om zijn arm kronkelen en nam foto's. Ik heb het beest ook even aangeraakt maar vond het maar niets. Later zegt onze Freek doodleuk dat die slang toch wel een beetje giftig is, maar niet dodelijk voor mensen. Grappenmaker. Tijd om terug naar onze lodge te gaan. Maar........ wat gebeurt daar voor onze neus? Er vliegt een boompje door de lucht! Kijk eens aan, daar is onze Jumbo weer. Deze keer aan zijn avondeten en een stuk beter gehumeurd. Onze terugtocht wordt bijna een half uur uitgesteld. Wat een prachtige ervaring om zo'n indrukwekkend beest in zijn eigen omgeving te zien. Om 6.00 uur vertrokken en pas om 18.45 weer thuis. Een lange prachtige dag. Na het diner weer snel naar de bungalow want morgen gaat weer om 4.45 de wekker voor een 2e dag in de jungle van Kaeng Krachan. Maar terwijl ik dit typ klinkt er op het dak van onze bungalow flink gestommel. Een paar apen hebben ons dak uitgekozen om even samen te gaan ravotten.

Groetjes uit Ban Dan Ngo (Kaeng Krachan NP)

Barry [e-38] Manon

• 15 Augustus 2023 - 23:21

Geertruidenberg :

Weer een geweldige dag. Wat zal het straks weer wennen zijn in Dronte. Nog maar niet aan denken en lekker verder genieten!