Nakhon Phanom - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Nakhon Phanom - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Nakhon Phanom

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

27 December 2023 | Thailand, Nakhon Phanom

"Moeten we een jas meenemen naar Thailand?" Nou nee, een vest voor in het vliegtuig is wel genoeg.... Nu komt dat vest heel goed van pas. Echt koud is het niet, maar de temperatuur is niet wat je in Thailand verwacht. In de vroege ochtend en avond koelt het af tot 16-18 graden. Vandaag was het dan wel 30 graden maar vanavond ben ik terug naar het hotel gegaan om mijn vest op te halen. En vanochtend vroeg begonnen we al met een vest aan... We hadden om 6.45 uur met Wandee, onze gids, afgesproken ipv 5.30 uur. Prima, want daardoor konden we nog ontbijten. Je verwacht het niet, maar hier in Udon Thani hebben we misschien wel ons beste ontbijt ooit gehad in Thailand. Wat een overdaad aan keuze. Tig warme gerechten maar ook bruin(!) brood en Vietnamese worstebroodjes. En er werd weer een ei gebakken waar je bij stond te wachten. Klokslag 6.45 stond Wandee ons op te wachten en een minuut later zaten we in de minivan op weg naar Thale Bua Daeng. Ook wel bekend als het Red Lotus Lake. Een zeer verwarrende naam want er groeien helemaal geen lotussen in dat meer maar roze waterlelies. Na een rit van ongeveer 45 minuten kwamen we bij het meer aan. Voor 500THB huurden we een bootje en gingen het meer op. Nog geen waterlelie te zien maar wel vele vogels. Voor Manon kon de ochtend al niet meer stuk. Maar hoe verder we het meer opgingen hoe meer vogels we zagen en hoe rozer de omgeving werd. Duizenden roze waterlelies zorgen voor een prachtig gezicht tegen een achtergrond van een opkomende zon. Na ongeveer 1,5 uur gingen we weer terug. Daarna was het een rit van ongeveer 1,5 uur naar het Sirindhorn Museum in Kalasin. Via de Thepsuda brug staken we het Lam Pao stuwmeer over zodat we geen tientallen kilometers hoefden om te rijden. Dat museum is een Thaise kopie van Naturalis in Leiden. Heel veel fossielen en dinosaurusbotten uit die omgeving (en uit verder de hele wereld) waren daar tentoongesteld. Daar in de buurt ook even lekker geluncht, voordat we aan de lange reis naar ons eindpunt Nakhon Phanom gingen. Onderweg nog even een korte stop in Nakon Sakhon en dan neem je bij de koffie natuurlijk....... een STROOPWAFEL. Vlak voor we in Nakhon Phanom aankwamen maakten we nog een korte stop bij het huis van Ho Chi Minh, de Vietnamese leider die een deel van zijn leven in Thailand doorbracht en wel in dat huis. Daarna dan echt naar ons hotel in Nakhon Phanom, het Fortune River View hotel. Daar hebben we een luxe kamer met uitzicht op de deels drooggevallen Mekong rivier. Vanavond zijn we uit eten geweest bij "The Tree", een leuk restaurantje hier vlakbij met uitzicht over de Mekong met het Laotiaanse stadje Thakek als achtergrond. Na het eten met een Grabtaxi (soort Uber) nog even naar het "Winter festival" geweest. Leuke Thaise folkloredansen, prachtig verlichte versieringen en een ruim opgezette braderie. Op de braderie een powerbank gehaald want die was thuis blijven liggen.... Morgen een beetje uitslapen want we gaan pas om 9.00 uur weer on tour met Wandee.

Groetjes uit Nakhon Phanom,

Barry [e-38] Manon

• 27 December 2023 - 21:49

José :

Een drukke dag, lijkt me super al die waterlelies!

Slaap maar lekker uit

Het weer is dus daar ook een beetje van slag.