Hua Hin (dag 3) & Kui Buri NP - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Hua Hin (dag 3) & Kui Buri NP - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Hua Hin (dag 3) & Kui Buri NP

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

03 Januari 2024 | Thailand, Hua Hin

Vanochtend hadden we tijd om lekker te niksen. En dat hebben we dan ook gedaan, beetje zwemmen, beetje luieren, puzzelen, lezen enz. Klokslag 1 uur werden we opgehaald door een chauffeur om ons naar het Kui Buri NP te brengen. Nu hebben we al heel veel kilometers inThailand afgelegd, maar zo als deze man reed, hebben we nog niet eerder meegemaakt en hoeven we ook niet meer mee te maken... Wat waren we blij dat we weer heelhuids in het resort aankwamen. Terug naar het Nationaal park. Eenmaal daar aangekomen werden we opgewacht door Som, een gids die we via TonTan Travel hadden ingehuurd en ging er nog een lokale gids (verplicht) mee. Dat we een extra gids hadden, bleek een goede investering want we hebben 4 uur in het park doorgebracht, daar waar andere pick-up trucks met toerristen doorreden bleven wij juist staan en andersom. Op de 4 aangegeven spotplekken hebben we amper dieren gezien, wel op vele andere plaatsen. Wat een prachtige middag was dit! Kui Buri NP was tot 25 jaar geleden nog landbouwgrond waar voornamelijk ananasplantages waren. De olifanten uit de omringende bossen vernielden echter regelmatig de oogst en dat vonden de plaatselijke boeren niet zo leuk. Daar waar mensen en dieren samen moeten leven op dezelfde grond gaat het wel vaker fout. De toenmalige koning heeft ingegrepen en het land aan de olifanten terug gegeven en de boeren schadeloos gesteld. De natuur kreeg de vrije hand en er begint weer een compleet bos te ontstaan, nog geen tropisch regenwoud, maar het begin is er. De olifantenpopulatie is in die tijd van ongeveer 100 dieren uitgegroeid naar ruim 300 nu. De boeren zijn omgeschoold tot gids en rijden nu dagelijks met pick-up truks met toeristen in het NP om de dieren in hun eigen omgeving te bewonderen. Al vrij snel kregen we de eerste olifanten in het vizier. Drie dieren diep verscholen in het struikgewas. Wel te horen, amper te zien en niet te fotograferen.. Daar stonden we dus een hele tijd te wachten op "het moment". Andere auto's reden snel door want er was toch niets te zien. Ons wachten werd na een half uurtje beloond. Een olifant liet zich even heel duidelijk zien en we konden mooie plaatjes maken. Op naar het officiële viewpoint. Daar zagen we in de verte één olifant maar verder niets. Snel weer verder en ja hoor, nog geen 5 minuten later zagen we weer olifanten in het bos. Dat ging zo de hele middag door. Ook nog 2x een gaur (wild Aziatisch rund) gezien en Manon heeft ook nog diverse vogels kunnen fotograferen. Hoeveel olifanten we uiteindlijk gezien hebben? We zijn de tel kwijt geraakt bij 30 stuks. Zeker op de terugweg liep de teller snel op met een paar kuddes met zelfs piepjonge babyolifantjes. Een onvergetelijke middag. En toen kwam de rit terug naar het resort... Omstreeks 19.15uur waren we weer terug en hebben bij een Noors visrestaurant heelijke fish [e-38] chips gegeten. Manon de zalm variant, ik met schelvis. Daarna nog een spelletje Bonanza op de veranda van onze bungalow gedaan.

Groetjes uit Hua Hin,

Barry [e-38] Manon