Dag 4 - Reisverslag uit Si Racha, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Si Racha, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

08 Augustus 2023 | Thailand, Si Racha

Vanochtend werden we om 9.00 opgehaald door Paul en Bussaya. Paul is 71 en woont al sinds zijn 27e in Thailand en is getrouwd met Bussaya. Zij is 61 en spreekt gewoon Nederlands en beiden spreken Thais. Paul heeft in Thailand gewerkt als juwelier en als exporteur van typisch Thaise producten zoals houtsnijwerk, Boeddhabeeldjes en cadeau/souvenirartikelen. Sinds 10 jaar hebben ze ook een eigen excursiebedrijfje en gaan zelf met hun gasten op dag- of meerdaagse excursies. Wij gaan de komende 4 dagen met hen op pad in het zuidoosten van Thailand. Bekend (en vooral berucht) in die omgeving is Pattaya, maar daar gaan we juist met een boog omheen. Het is de bedoeling dat we een beetje buiten de gebaande paden gaan. Na de kennismaking vertrokken wij uit Bangkok. Al onderweg bleek dat Paul met gemak 5 kwartier in een uur kan vullen met praten. Na een korte stop bij een Amazon coffeeshop bereikten we iets voor 12 de pier in Si Racha. Of iets buiten het stadje, bekend van de gelijknamige vis/chilisaus. De pier ligt namelijk op het piepkleine eilandje Koh Loi wat doormiddel van een 500 meter lange brug dus geen eilandje meer is, maar een pier die flink in zee uitloopt. Daar namen we de boot naar Koh Si Chang. Een eilandje van ca 25km2. Na een tocht over een ruwe zee van ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij de pier op Koh Si Chang. Daar werden we opgewacht door de beheerder van het resort. Nu is resort wel een erg luxe naam voor deze verblijfplaats maar we hebben wel veel minder meegemaakt in Thailand. Ondertussen bleef Paul maar kletsen over zijn leven in Thailand en trad ondertussen ook als gids op door interessante weetjes over de omgeving te vertellen. Na de lunch maakten we een tochtje per driewielertuktuk over het enorm heuvelachtige eilandje. De eerste stop was bij een mooie Chinese tempel. Achter deze tempel ligt direct een grot en in die grot heeft de natuur een menselijk gezicht gecreeërd in de rotsen. Veel fantasie hoef je daarvoor niet te hebben want het is echt heel duidelijk te zien. Het "gezicht" is inmiddels helemaal bedekt met bladgoud waardoor het nog duidelijker te zien is. De 2e stop was bij een uitkijkpunt. Daar zagen we de wolken al samenpakken boven de zee en snel verder naar de 3e stop bij een voormalig zomerpaleis van koning Chulalongkorn (Rama V). Daar begon het inderdaad ineens enorm te regenen, een echte tropische bui. Maar een paar minuten later was het weer droog en scheen de zon weer. Helaas waren de gebouwen niet geopend vandaag, toch een wandeling door de mooie tuin gemaakt en klim naar een "stonebell" gemaakt. Bovenop een rotspunt lag een enorm rotsblok. Dit blok moet haast wel hol van binnen geweest zijn want als je er flink met een kleine steen opsloeg dan klonk het geluid van een gong! Na nog een stop bij een uitzichtpunt en een klein strandje wat werkelijk helemaal vol stond met ligstoelen, gingen we terug naar ons resort. Daar op de veranda voor onze kamers, Paul en Bussaya hebben een kamer direct naast ons, nog even iets gedronken en daarna gegeten. Afspraak is dat we elkaar morgen om 7.30 aan de ontbijttafel zien.

Groetjes van Koh Si Chang,

Barry [e-38] Manon