Dag 12-14 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 12-14 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 12-14

Blijf op de hoogte en volg Barry

06 Augustus 2016 | Thailand, Chiang Mai

Woensdag 3 augustus
Vanmorgen werd ik door drie lieve schatten toegezongen en daarna zijn wij gaan ontbijten. Tijdens het wachten op ons ontbijt kreeg ik de mooiste vogel traktatie die je je als jarige vogelaar kan bedenken. Er kwam een paartje Wreathed hornbils op bezoek. Of wel een paartje gewone jaarvogels . Nou voor mij zijn het bijzondere verjaardags vogels hihi. Na het ontbijt zijn wij vertrokken richting Chiang Mai. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan een bijzondere boeddhistische tempel (Neramit tempel in Dan Sai), een hele oude boom en een jungle markt (Tung Kwiang bij Lampang) met reptielen en insecten geschikt voor consumptie. Geen verjaardagsdtaart dus vandaag maar gebakken sprinkhanen. Nou nee dus. We hebben niets geprobeerd. Er zaten te veel nog levende insecten op de gebakken exemplaren dat het ons met een omgevingstemperatuur van meer dan 30 graden niet zo verstandig leek dat avontuur aan te gaan. Vanavond hebben we lekker bitterballen en saté Dutch style op. Na 12 dagen rijst met of zoetzure kip of kip met cashewnoten en als afwisseling fried rice of pad thai, was het een welkome afwisseling.

Donderdag 4 augustus
Na de rondreis door de I-saan stond er vandaag helemaal niets op het programma. Eerst eens lekker uitgeslapen, voor zover mogelijk op de harde bedden…. Daarna even boodschappen gedaan bij de Tesco en 7-11. Ook de nabijgelegen markt nog even bekeken. Op de terugweg even bij de kapper geweest want mijn haar wil wel groeien in dit klimaat. Voor de som van wel THB100,- (€2,60) stond ik even later met een lekker kort kapsel weer buiten. De rest van de dag heeft iedereen gedaan waar hij of zij zin in had. Een beetje zwemmen, lamballen bij het zwembad, gebruik maken van de wifi en je favoriete series kijken, voor zover mogelijk (de wifi is aardig overbelast hier door diverse grote groepsreizen die ook dit hotel aan doen).’s-Avonds naar de night (big) bazar geweest. Daar is werkelijk alles te koop. Zelf hebben we de nodige souvenirs daar gescoord. Barry heeft een echt traditioneel Thais overhemd.

Vrijdag 5 augustus
Vanochtend zijn we op kookles geweest. Omstreeks 9 uur werden we opgehaald en reden we eerst naar het station om daar de lokale trein naar Lamphun te nemen. Een kort ritje van 20 minuten en daarna was het een klein stukje naar de Smart Cook Thai Cookery School in Farm. Daar kregen we uitleg over de ingrediënten in de Thaise keuken. Daarna mochten we zelf aan de slag onder leiding van een kundige gids/kok. Ook Emma en Thijs deden enthousiast mee. (hihi dat zegt kok Barry die zelf ook echt heel enthousiast aan het kokkerellen was). We hadden keuze uit verschillende gerechten om te koken. Toevallig kozen we alle vier voor het eerste gerecht voor de kip in kokossoep. Daarna maakten we met verse kruiden een begin voor de groene en rode curry pasta die we later gingen gebruiken voor de curry met kip. Emma en Thijs hadden gekozen voor het maken van verse loempia’s, Manon voor kip met cashewnoten en Barry ging voor de Pad Thai noedels. Daarna nog een cursus kleefrijst maken gehad. Een hele en leuke leerzame ochtend.
Omdat we op ontzettend harde bedden liggen hadden Manon en ik last van de rug. Wat is er dan beter dan een echte Thaise massage. In het hotel is een massagesalon waar je voor THB 250,- (€6,50) een uur lang onder handen wordt genomen. Handen, vuisten, polsen, ellenbogen, voeten, knieën en zelfs de kin worden gebruikt om al jouw spieren een flinke opknapbeurt te geven. Ik voelde mij vooraf niet zo fit maar moet achteraf zeggen dat ik mij herboren voelde. Omdat we tussen de middag al onze eigen Thaise kookkunsten hebben verorberd kiezen we vandaag maar weer voor het restaurantje om de hoek van ons hotel waar ze bitterballen en andere echte Hollandse kost hebben. Daarna zoeken we een plekje om gezellig met zijn viertjes een spelletje te doen. Onze kamers in het hotel liggen niet naast elkaar en dus trek je niet gemakkelijk de stoelen naar een andere kamer.

Groeten uit Chiang Mai,
Barry, Manon, Emma en Thijs.

• 06 Augustus 2016 - 15:43

Jo Wezenberg.:

hallo koks, ik kom een keer bij jullie om van jullie kookkunst te proeven .En wie heeft gewonnen
    met het spel regen wormen? liefs mamma.