Dag 15 -17 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 15 -17 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 15 -17

Blijf op de hoogte en volg Barry

09 Augustus 2016 | Thailand, Chiang Mai

Zaterdag 6 augustus
Vandaag was het een dag voor Emma en Thijs. Van boom naar boom slingeren bij de “Eagle Track”. Na het ontbijt werden we keurig op tijd opgehaald bij ons hotel. Na een ritje van een uur kwamen we bij het avonturenpark ten noordwesten van Chiang Mai. Geen denken aan dat Manon en ik mee gingen zwieren en zwaaien, wij bleven met beide voetjes op de grond in het restaurant met uitzicht over een mooie waterval. Na de instructies gingen Emma en Thijs met nog een NL gezin en 3 Chinezen op pad. Helaas konden wij ze niet volgen maar de kids hebben genoten van het ziplinen, abseilen en het over touwladders lopen. ’s-Avonds opnieuw naar de night bazaar geweest en daar heerlijk gegeten.

Zondag 7 augustus
Zondag hebben we het hoogtepunt van 2010 herhaald. Olifant rijden! Niet in een bank op de rug van het beest maar gewoon in de nek. Nog voordat we hadden uitgecheckt werden we al opgewacht door de gids. Hetzelfde park als 6 jaar geleden. Hoewel hetzelfde…..? Het park had een andere naam en was verhuisd naar een andere locatie. We verlieten Chiang Mai in noordelijke richting via de 107 en namen daarna de afslag na de “beruchte” 1095, richting Mae Hong Song. Na een paar kilometer weer rechtsaf. Maar……. Dit was dezelfde weg als 6 jaar geleden. Dus toch naar hetzelfde park. Nee niet op dezelfde plaats maar een paar kilometer daarvoor. Het park is inmiddels uitgegroeid tot een olifantenboerderij met 47 dieren maar wordt nog door dezelfde mensen geleid. Uit het hele land zijn er verwaarloosde dieren en straatolifanten naar toe gebracht waardoor de vorige locatie te klein werd. Na ontvangst kregen we een rondleiding en maakten we kennis met de olifanten. Heel veel dieren kende onze gids, Jimmy, bij naam en over veel dieren wist hij bijzonderheden te vermelden. Daarna mochten we de dieren voeren met bananen en suikerriet. Vervolgens kwamen er een paar olifanten met hun mahout (trainer/begeleider) naar ons toe en mochten we de basiscommando’s voor op- en afstappen, links/rechts, vooruit en stop in praktijk gaan brengen. Maar dit waren andere woorden dan de vorige keer…. Klopt helemaal zei Jimmy, toen waren het Thaise olifanten en de commando’s dus ook Thais. Nu is het merendeel van de olifanten en de mahouts afkomstig uit Myanmar (Birma) en dus ook de taal. Maar olifanten hebben een zeer goed geheugen en sommigen reageren nog steeds op de “oude” Thaise woorden. Na de lunch gingen per 2 op een olifant de jungle in. En ja, het begon weer eens te regenen. Voetje voor voetje, ehh olifantpoot voor olifantpoot gingen de beesten voorzichtig heuvel op en af over modderige paden. Heuvel op is niet zo erg. Diegene die voorop zit klemt zijn benen stevig om de nek. Achterop is het een ander verhaal. Je zit namelijk op de rug van het kolossale beest en hebt de benen ver uit elkaar en die houding is niet echt comfortabel te noemen. Maar om achteruit glijden te voorkomen kan je je goed vasthouden aan een touw. Heuvel af is een ander verhaal. Zeker als je voorop zit kijk je zo recht de diepte in. En zit je achterop dan is de druk ook zo groot dat je vanzelf naar voren glijdt….. Na een rit van bijna een uur (wat lang genoeg is) kwamen we bij een vijver waar we met de olifanten in bad mochten. Voor mens en dier een waar spetterspektakel. De olifanten genoten van de vele emmers water die wij over hen heen gooiden en met een borstel moesten we de huid flink schrobben. Daarna was het tijd voor een echte douche. Alle dagjesmensen vertrokken en wij, nog een NL gezin en een jong Duits stel bleven overnachten. We kregen een ruime kamer (met wederom keiharde bedden) en hadden nog even tijd voor onszelf. Aan het eind van de middag kregen we opnieuw een rondleiding door de “stallen”. Deze keer waren alle 47 olifanten thuis. Opnieuw kregen we vele verhalen over de olifanten te horen. We maakten ook kennis met “Big Daddy”, één van de vier olifant stieren die daar rond liepen. “Big Daddy” is een enorm beest van ruim 4000 kilo met prachtige slagtanden. We mochten ook dichtbij “Big Daddy” komen omdat zijn mahout juist met hem bezig was. Ondanks dat we al de hele dag daar rondliepen en de beesten hadden gevoerd/gewassen en op een aantal hadden gezeten mochten we niet te dichtbij komen. Het zijn en blijven wilde dieren die door hun enorme omvang zeer gevaarlijk kunnen zijn voor mensen die ze niet kennen. Toen het donker begon te worden kregen we een heerlijk diner. De rest van de avond gezellig met het andere NL gezin uit Scherpenzeel zitten te kletsen. Maar rond 21.30 uur toch onze kamer opgezocht en geprobeerd om in slaap te vallen op de betonnen matrassen….

Maandag 8 augustus
Zoals verwacht hadden we niet goed geslapen. Manon had enorme pijn in haar rug en besloot om vandaag niet op een olifant te gaan zitten. Ook Emma had zo haar bedenkingen. Gisteren was ze bijna van een olifant gevallen maar ze wou het vandaag nog wel proberen. Na het ontbijt, er waren nog geen dagjesmensen, mochten we het ontbijt voor de olifanten klaarmaken. Twee grote bakken werden er gebracht met in de ene bak rijst en zeer rijpe bananen. In de andere bak zeer rijpe tamarindevruchten en zeer grove zoutkorrels. En er kwamen een paar zakjes kant en klare olifantenbrokjes bij. Dit alles tot een brij kneden en er vervolgens “gehaktballen” van maken. Terwijl we daar mee bezig waren was er ineens lichte paniek. Er was een (giftige?) slang het restaurant binnengeslopen. Met een paar rake klappen werd het beest uitgeschakeld. Daarna mochten we de olifanten onze zelfgemaakte gehaktballen voeren. Een heerlijk ontbijt voor die beesten. We moesten ons klaarmaken voor de 2e jungletocht. Toen de dieren onder aanvoering van “Big Daddy” aan kwamen lopen, krabbelde toch ook Emma terug. Deze olifanten waren allemaal wel erg groot! We konden Manon en Emma niet overtuigen om toch mee te gaan dus gingen Thijs en ik samen op een olifant. Gisteren maakten we een rondje rondom het park, vandaag gingen we echt de jungle in. Eerst nog over platgetreden paden maar al gauw gingen we echt het oerwoud in. Over smalle paadjes, vol met modder, omhoog en omlaag. Na een tijdje kwamen we aan bij de lunchplek in het oerwoud. De olifanten mochten daar vrij rond lopen en ieder dier zocht zijn/haar favoriete plek. Ondertussen werd er een kampvuur gemaakt en gingen de mahouts voor ons aan het werk. Van stukken bamboe werden met een vlijmscherp mes vakkundig spiesen gemaakt waar kipkluifjes aan werden geregen. Deze werden direct naast het vuur gezet om te roosteren. In een holle bamboetak werden een paar geklutste eieren geschonken en die tak werd ook naast het vuur gezet zodat we even later een echte “jungle omelet” geserveerd kregen. Vanuit het kamp handden de mahouts al bananenbladeren gevuld met heerlijke nasi meegenomen. Een voortreffelijke lunch.Toen werd het tijd om de olifanten terug te roepen. Niet ieder dier reageerde direct dus het duurde even voor we weer compleet waren. Daarna via dezelfde route weer terug. Vervolgens weer met de olifanten in bad. Na een verfrissende douche reden we terug naar Chiang Mai. In het hotel wachtte ons opnieuw een verrassing. We kregen precies dezelfde kamers als 6 jaar geleden. Op de 3e verdieping precies boven de ingang. Omdat we de komende dagen weer on tour gaan en niet precies weten wat we kunnen verwachten zijn we weer wezen eten in de Doo Dee Pub & Restaurant. Lekkere bitterballen, saté en pizza.

Kijk voor foto’s op de facebookpagina van het Baan Chang Elephant Parc, zoek naar tourguide Jimmy, 2-daagse mahout cursus, 7-8 augustus.

Groeten uit Chiang Mai,
Barry, Manon, Emma en Thijs

• 09 Augustus 2016 - 18:57

Miel Kaptein:

Leuk verslag, maar als de bitterballen en de pizza jullie de neus uit gaan komen, bestel dan gewoon een kaeng phet pet yang (curry met eendenvlees) of een seua rong hai (rib eye heel dun gesneden en geroosterd met een pittige saus van munt, koriander en limoen). Uit zéér betrouwbare bron heb ik vernomen dat je dan goed zit en zult smullen. Verder hoop ik dat de bedjes de komende dagen een beetje kwaliteit Auping gaan krijgen, immers een goede nachtrust na een heftige dag is altijd welkom. En verder: gewoon genieten!! Liefs Mamma = Oma

• 10 Augustus 2016 - 08:24

Jo Wezenberg.:

Hallo jullie hebben weer veel beleeft en gedaan.en nat geregend,hier is het ook afwisselend zon en regen.verder nog een fijne reis.groetjes mamma.