Reisschema - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Reisschema - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Reisschema

Blijf op de hoogte en volg Barry

20 Mei 2018 | Nederland, Dronten

Dag 1

Vertrek vanaf Düsseldorf om 13:15 uur met Turkish Airlines vlucht TK 1534. Na een tussenstop op Istanbul Sabhia Göcken van 2 uur verder naar Tbilisi met vlucht TK 380. Aankomst ca. 22:45 uur. Huurauto ophalen (of op dag 4?) en naar ons appartement Pero voor de eerste 3 nachten. http://www.booking.com/hotel/ge/apartmnet-pero.nl.html?label=gen173nr-1DCAEoggJCAlhYSDNYBGipAYgBAZgBHMIBA2FibsgBFNgBA-gBAZICAXmoAgQ;sid=9f51cbfb4578c5b964442e6ebdd49bbe;map=1#map_closed Dit appartement is gelegen boven een Ierse pub, aan het einde van de Rustavelli Avenue, de chique hoofdstraat in hartje Tbilisi.

Dag 2

Vrije dag in Tbilisi. Met huurauto(?), lopend of met openbaar vervoer de stad verkennen. Op 2 minuten lopen is een metrostation. In het oude centrum ligt de wijk Abanotubani met verschillende bezienswaardigheden. Een bezoek aan de nieuwe (2004) Sameda kathedraal staat ook op de planning. Op een heuvel ligt het Narikala fort uit de 4e eeuw. Deze is bereikbaar via een kabelbaal met prachtig uitzicht over de stad. Daar weer vlakbij liggen de schitterende botanische tuinen. Overnachting in app. Pero

Dag 3

Vrije dag in Tbilisi. Wat we gisteren nog niet gedaan hebben kan vandaag alsnog. Tbilisi staat vol met oude kerken en enkele moskeeën. Daar zullen we er een paar van bezoeken. Een bezoek aan een lokale markt of juist een moderne shopping mall kan ook. Vlakbij ligt ook het Mtatsminda park. Een oud pretpark bovenop een heuvel. Bereikbaar via een leuk kabeltreintje met prachtig uitzicht over de stad. Overnachting in app. Pero.

Dag 4

Als we nog geen auto hebben dan halen we deze vandaag op. We gaan naar Stepmantsminda, beter bekend onder de oude naam Kazbegi, vlakbij de Russische grens. Na ongeveer 25 km zijn we al in Mtscheta, de oude hoofdstad van Georgië, tegenwoordig het religieuze centrum van het land. We maken hier misschien een korte stop om een aantal kerken ( Svetitschoveli kathedraal, Samtavro kerk en de Dzjvari kerk), te bezoeken. We vervolgen onze weg naar het noorden via de Georgian Military Highway (E117). De enige doorgaande verbindingsroute tussen Georgië en Rusland die dwars door de bergen voert. Als sinds de 1e eeuw voor Chr. is dit een belangrijke handelsroute. Na ongeveer 45 km bereiken we het Ananuri kloostercomplex, mooi gelegen aan het Zhinavali stuwmeer. Dan is het nog ca 90 km naar Kazbegi. We passeren Gudauri, een bekende wintersportplaats, een korte stop bij het Georgisch-Russische vriendschap monument en steken de 2379 meter hoge Dzjvaris-pas over om uiteindelijk in Kazbegi aan te komen. Daar verblijven we 3 nachten in het Anano Guesthouse. http://www.booking.com/hotel/ge/guesthouse-anano.nl.html?label=gen173nr-1DCAEoggJCAlhYSDNYBGipAYgBAZgBHMIBA2FibsgBFNgBA-gBAZICAXmoAgQ;sid=9f51cbfb4578c5b964442e6ebdd49bbe&checkin=2018-07-26&checkout=2018-07-29#tab-main

Dag 5

Vrije dag in Kazbegi. We zitten in de zgn. hoge Kaukasus en dat is waarschijnlijk te merken ook… De Mount Kazbek is met 5047 meter de op twee na hoogste bergtop van Georgië. Indien het weer het toelaat willen de kinderen gaan paragliden. ( Misschien ik ook….??) Een tocht naar de Gergeti gletsjer is mogelijk of een jeeptour door de omgeving met bezoeken aan diverse bergdorpjes (Sno, Akhaltsikhe, Juta) in de omgeving of nog verder naar de provincie Chevsoeretië.

Dag 6

Nog een vrije dag in Kazbegi. Wandelen in de omgeving met uitzicht over de eeuwig besneeuwde bergtoppen, een rafting tocht of een tour naar de Tsminda-Sameba kerk, prachtig op een bergtop gelegen. Of naar de Gveleti waterval. Er is genoeg te doen en te zien in deze schitterende omgeving.

Dag 7

Een lange rit van 255 km van Kazbegi naar Borjomi staat vandaag op het programma. Het eerste stuk moet via dezelfde weg terug. Vanaf Tserovani verlaten we de E117 en gaan verder over de E60. Deze weg loopt vlak langs de grens met Zuid-Ossetië. Deze deelrepubliek is na de 5-daagse oorlog met Rusland in augustus 2008 volledig van Georgië afgesloten en is tegenwoordig alleen via Rusland bereikbaar. Langs de E60 liggen vele dorpen met nieuwbouwwijken waar Georgische vluchtelingen uit Zuid-Ossetië zijn ondergebracht. We passeren Gori en brengen daar waarschijnlijk een bezoek aan het Stalin museum. Gori is de geboorteplaats van Josif Stalin. Indien de tijd het toelaat misschien ook nog naar de grotnederzetting Uplistiche, 10 km ten oosten van Gori. Later deze week staat echter ook het grottencomplex van Vardzia nog op het programma. Vanaf Gori is het nog 80 km naar Borjomi waar we 2 nachten verblijven in guesthouse Casa. http://www.booking.com/hotel/ge/guest-house-casa.nl.html?label=gen173nr-1DCAEoggJCAlhYSDNYBGipAYgBAZgBHMIBA2FibsgBFNgBA-gBAZICAXmoAgQ;sid=9f51cbfb4578c5b964442e6ebdd49bbe&checkin=2018-07-29&checkout=2018-07-31#tab-main

Dag 8

Vrije dag in Borjomi. Borjomi is vooral bekend om de mineraalwaterbron. Het dorp ligt aan de rand van het Borjomi-Kharagauli Nationaal Park. In dit schitterende natuurgebied leven nog bruine beren, wolven en Kaukasische rode herten. Een dagtocht door dit park is mogelijk. Maar misschien pakken we wel de trein voor een ritje naar Bakuriani. Een aantal onderdelen van het tv-programma “Wie is de mol” (seizoen 2018) werden in deze omgeving opgenomen. O.a. de treinrit, het observatorium in Abastumani en het Rabati kasteel in Achaltsiche waren locaties voor het programma.

Dag 9

We verlaten Borjomi en gaan verder in zuidelijke richting naar Vardzia. Een rit van 170 km door de provincie Samtsche-Dzjavachetië. Onderweg stoppen we in Abastumani, met een kleine omweg, en Achaltsiche. We verblijven 2 nachten in guesthouse Tirebi, aan de rand van het dorpje Nak’alak’evi. http://www.booking.com/hotel/ge/guest-house-tirebi.nl.html?label=gen173nr-1DCAEoggJCAlhYSDNYBGipAYgBAZgBHMIBA2FibsgBFNgBA-gBAZICAXmoAgQ;sid=9f51cbfb4578c5b964442e6ebdd49bbe&checkin=2018-07-31&checkout=2018-08-02

Dag 10

Vrije dag in Vardzia. Vardzia ligt zo ongeveer op het drielandenpunt Georgië-Turkije-Armenië. Een bezoek aan de grottenstad Vardzia staat op het programma. Als we in het noorden nog geen rafting tochtje hebben gedaan dan kan dat ook hier uitstekend op de Mtkvari rivier tussen Khertvisi en Aspindza. Het guesthouse biedt ook fietsen aan voor een tochtje in de omgeving.

Dag 11

We gaan terug naar Tbilisi. De snelste weg zou de dezelfde weg terug zijn. We kiezen echter voor een kortere weg (235 km) door Zuid- Georgië. Via de E691 rijden we via Achalkalaki, Ninotsminda en het Paravanimeer naar Tbilisi. Een rit van 4-5 uur. De auto weer inleveren en we verblijven onze laatste nacht opnieuw in appartement Pero.

Dag 12

Na een zeer korte nachtrust, als we al gaan slapen…. vliegen we om 04.15 uur met vlucht TK 387 naar Istanbul Atatürk. Na een stop van 2 uur vliegen we met vlucht TK 1523 weer naar Düsseldorf waar we omstreeks 09.00 uur weer aan de grond staan.