26 en 27 december - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 26 en 27 december - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

26 en 27 december

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

27 December 2021 | Griekenland, Athene

26 december

Eindelijk is het dan zover. Na ruim 2,5 jaar gaan we weer eens op reis. Nog voor we konden inchecken bij Transavia werden we gecontroleerd of we de verplichte (negatieve) PCR test hadden gedaan en of onze PLF (passenger locator form) documenten op orde waren. Gelukkig waren al die papieren in orde en mochten we inchecken. Na een rustige vlucht (mijn 50e) van net geen 3 uur kwamen we aan in Athene. Even wachten op de koffer en daarna alleen de PLF check en we konden in de aankomsthal op zoek naar het autoverhuurkantoor van Sixt. Dat was zo gevonden.... Was de balie met de langste rij... We hadden een auto uit de economy klasse, Opel Corsa, gehuurd maar de baliemedewerkster vroeg of we tegen geringe bijbetaling een grotere auto wilden, nl een Ford Focus. Geen probleem hebben we nets iets meer ruimte! Op de vrijwel verlaten Atheense wegen reed Thijs ons met dank aan Google Maps in 45 minuten naar ons hotel. Het navigatiesysteem in de auto kende de Pireos P. Tsaldari niet.... Achteraf niet vreemd want dit één van de vele vertalingen van het Griekse schrift. Ik ben ook al Perios, Peiros en Peireos tegengekomen. Tegenover ons hotel is een 24/7 supermarktje, daar nog even wat drinken en snacks ingeslagen en vervolgens naar bed.

27 december

Ook in Griekenland heeft het virus toegeslagen en zijn er beperkingen. Wij kregen vanochtend het ontbijt op onze kamers geserveerd want de ontbijtzaal mocht niet gebruikt worden. Voordat we lopend op weg gingen, even langs de "parkeerwachter" om te betalen voor het parkeren. €35 voor 3 dagen zijn dus gewoon NL prijzen... Wij verblijven in de wijk Omonia en zijn via de wijken Psiri en Monastiraki naar de Akropolis gelopen. Onderweg kwamen we al voorbij de bibliotheek van Hadrianus en de Romeinse Agora. Een behoorlijk inspannende wandeling berg- en trap op.. De Akropolis was werkelijk zeer indrukwekkend maar ook zeer toeristisch. Maar op een maandagochtend in december in het coronatijdperk waren er toch duizenden bezoekers. Vervolgens door het gezellige wijkje Plaka gelopen en geluncht. Daarna door na de Grieks Orthodoxe Metropolitan kathedraal. Niets eens zo heel groot maar wel indrukwekkend. Daarna door naar het vrolijk versierde Syntagma plein. Tenslotte nog een bezoek gebracht aan de nationale tuin van Athene, oftewel een groot park. Omdat we onze voeten en rug wel voelden, namen we de metro teug naar ons hotel. Vanavond ergens bij een van de vele restaurantjes hier in de omgeving gaan eten.

Groetjes uit Athene,
Barry, Manon en Thijs

• 27 December 2021 - 18:43

Miel:

Fijn dat jullie eerste dag al goed aan de gang is. Straks lekker hapje eten en morgen weer een mooi ritje maken op de podilato!

• 28 December 2021 - 11:40

Bert:

Leuke blog Barry! Fijne vakantie!