28 december - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 28 december - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

28 december

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

28 December 2021 | Griekenland, Athene

28 december

Een nadeel van het hotel waar we verblijven is dat het gelegen is aan een drukke straat waar het verkeer 24/7 doorheen raast. We hebben op de 5e verdieping 2 kamers aan de straatkant en alle geluiden gaan dus ook 24/7 door. Ik kan nu niet zeggen dat we de afgelopen 2 nachten lekker geslapen hebben.... Vanochtend wederom het ontbijt op de kamer.
Thijs en ik hadden voor vanochtend een fietstour geboekt bij Let's meet in Athens. Manon heeft zich vermaakt door een markt in de buurt de bezoeken. Het kantoortje van van de fietstour lag op nog geen 10 minuten lopen van ons hotel. Met nog 11 andere Nederlanders gingen we onder leiding van gids/stagiare Eva op weg. Alle hoogtepunten van gisteren deden we nogmaals aan met uitzondering van de akropolis en een paar extra's. Op de helling van de akropolis bezochten we het wijkje Anafiotika. Een schilderachtig wijkje met blauw-witte huisjes en akelig smalle en steile trappetjes. Verder ook nog het olympisch stadion van de spelen van 1896 bezocht en de wisseling van de wacht bij het presidentieel paleis. We reden dus ook weer door de wijk Psiri en stonden stil bij een aantal prachtige muurschilderingen. Een daarvan is van de straathond Loukanikos. Loukanikos is misschien wel beter bekend onder zijn bijnaam "Riot Dog" of protesthond. Loukaniko betekent worstje in het Grieks. Iedereen in Athene kent Loukanikos. Als er protesten of rellen in de stad waren liep Loukanikos altijd voorop. Hij verbleef op het Syntagma plein voor het parlement en zat daar te wachten van "zo gebeurt er nog wat vandaag?" Loukanikos werd het symbool van de rellen en protesten in Athene en haalde zelfs het NOS journaal en CNN. Maar Loukanikos droeg natuurlijk nooit een gasmasker tegen het traangas wat tijdens de rellen door de politie werd ingezet. Hij werd daardoor kortademig en ziek en overleed op circa 10-jarige leeftijd in 2014. Zijn dood haalde opnieuw de wereldpers. De muurschildering van hem is dan ook uniek en bijzonder. Zo bijzonder dat er zelfs bewakingscamera's bij hangen.
Vanmiddag zijn we naar de Lycabettus heuvel geweest. Eerst 3 haltes met de metro en vervolgens nog "een stukje" lopen. Dat stukje was slechts 900 meter maar dan wel ook honderden traptreden op om bij de teleferik, een tandradbaan, uit te komen. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Vervolgens weer met de tandradbaan naar beneden. We hadden geen zin om weer die honderden trapleden af te gaan. Thijs bestelde dus een Uber taxi en nog geen 5 minuten later zaten wij in de taxi en weer even later werden we keurig voor ons hotel afgezet. De kosten voor zo'n uber ritje zijn trouwens hier een lachertje. Binnenkort wordt er €4,90 van Thijs zijn rekening afgeschreven.
Gisteravond heerlijk gegeten op het Omonoiaplein hier om de hoek. Nog geen idee waar we straks terechtkomen.

Groetjes uit Athene,
Barry, Manon en Thijs

• 28 December 2021 - 18:26

Jo Wezenberg.:

fijn dat jullie het naar de zin hebben en gewoon kunnen genieten en slapen doe je thuis wel weer.groetjes

• 28 December 2021 - 19:54

Miel:

Blij dat Zeus jullie vandaag een beetje met rust gelaten heeft. Mocht je in de komende dagen nog iemand tegenkomen die iets van doen had met Homerus, wil je hem/haar dan melden dat die figuur vele jaren van mijn puberteit verziekt heeft. Geintje, verder lekker genieten van jullie trip over het schiereiland, die morgen begint!!