29 december - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu 29 december - Reisverslag uit Delphi, Griekenland van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

29 december

Door: Barry Wezenberg

Blijf op de hoogte en volg Barry

29 December 2021 | Griekenland, Delphi

29 december

Vanochtend zijn we op tijd opgestaan want we gaan beginnen aan onze tour door Griekenland. Een paar broodjes voor onderweg bij een bakkerij even verderop in de straat gehaald en toen op weg. Ruim op tijd om de idiote drukte van Athene voor te zijn. Thijs reed en al gauw waren we op de Griekse A1 richting Lamia. Bij Kastro er weer vanaf om vanaf daar de 48 te volgen tot aan Distomo. Toen was het nog een klein stukje naar het klooster van Osios Loukas. Dit klooster ligt echter wel op een helling van de berg Elikonas en de weg ernaar toe spreekt dus voor zich.... Dit klooster is bijna duizend jaar oud (circa 1040) en is in Byzantijnse stijl gebouwd. Het is nu een van de belangrijkste middeleeuwse gebouwen van Griekenland. Onderweg reden we vrijwel de hele tijd in de regen maar toen we in Distomo aankwamen brak de zon door. We hebben daar op ons gemak rond gelopen en geluncht. Daarna door naar Delphi, opnieuw via de 48. We naderden het dorp Arachova en al ver buiten het dorp stonden aan weerszijden van de weg auto's geparkeerd en zag het werkelijk zwart van de mensen. Waarom het daar zo druk was is voor ons onduidelijk, maar Arachova schijnt DE Griekse wintersportplaats te zijn. In de verte zijn inderdaad wat besneeuwde bergtoppen te zien, maar of daar geskied kan worden? Na weer een klein stukje kwamen we in Delphi en opnieuw stonden er tientallen auto's al ver buiten het dorp geparkeerd. Maar dat was ook wel logisch omdat de archeologische sites net buiten het dorp liggen. Nadat we ook een plekje gevonden hadden hebben we de ruïnes bezocht. Het verhaal wil dat Zeus ooit 2 adelaars liet uitvliegen vanaf de uiteinden van de wereld. Daar waar ze elkaar kruisten werd gezien als het middelpunt van de aarde en dat was dus boven Delphi. Vanaf de 8e eeuw v.C. was Delphi befaamd als de verblijfplaats van Apollo en trokken er vanuit de hele (antieke) wereld mensen naar heen om de god te raadplegen. Apollo gaf hun raad via het Orakel van Delphi, vaak via cryptische boodschappen die niet altijd goed begrepen werden... Het Orakel werd in 391 n.C. door een Byzantijnse keizer gesloten. Hier was het erg druk omdat de Grieken ook zelf vakantie vieren, we hebben daarom maar afgezien van het museum en zijn naar ons hotel gegaan. Ik heb daarna nog een wandeling door het dorpje gemaakt. Echt het Valkenburg van Griekenland met tientallen hotels. Maar vanaf ons balkon een bijzonder fraai uitzicht met aan de ene kant besneeuwde bergtoppen en aan de andere kant de Golf van Korinthe. Vanavond hebben we heerlijk gegeten in een typische Griekse taverne.

Groeten uit Delphi,
Barry, Manon en Thijs

• 30 December 2021 - 10:03

Trijnie:

Leuke avonturen beleven jullie. Geniet er nog maar van.Hier alleen maar slecht weer. Groetjes Bert en Trijnie