Dag 6 - Reisverslag uit Rayong, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Rayong, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

10 Augustus 2023 | Thailand, Rayong

Vandaag weer op pad met Paul en Bussaya. Deze dag weinig cultuur maar juist veel natuur. We gingen eerst naar de Nong Nooch Botanical Garden. Een gigantisch grote tuin van ruim 200ha. En niet alleen tuin maar ook een attractiepark voor Chinezen.... De Efteling zou alleen al jaloers worden op de parkeerplaats. Wij waren er al vroeg en konden dus genieten van de ruim 18.000 verschillende soorten planten die in de tuin staan. Door het hele park waren verhoogde, overdekte looppaden aangelegd waardoor we mooi alles van bovenaf konden zien. Manon ging al gauw uitleg geven aan Paul en Bussaya over de planten die we zagen. Een minpuntje waren wel de plastic/kunststof dieren en dinosaurussen die in grote aantallen tussen de planten stonden. Met name de dinosaurussen waren met hun gebrul erg irritant. Ronduit lachwekkend was de achtergrondmuziek. Die bestond uit echte "guilty pleasures" uit de jaren 60 en 70 (Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini...) Maar eerlijk toegeven buiten de plastic beesten en irritante muziek was het park verder prachtig aangelegd. Erg polulair voor Thaise schoolreisjes en Aziatische toeristen. Na een heerlijke cappuccino en mangoshake gingen we via een andere route terug naar de uitgang. De olifantenshow lieten we links liggen maar we namen nog wel een kijke bij een bijzondere collectie auto's. Onderweg ergens bij een lokaal restaurantje nemen we de lunch. Paul en Bussaya gebakken rijst met kip. Wij en de chauffeur Pad Thai noodles met kip. Maar..... na één hap bleek de Pad Thai wel erg pittig (heet) te zijn en dat was voor Manon teveel. Maar we reizen met 3 Thaissprekende mensen dus in enkele ogenblikken stond er een bord gebakken rijst op tafel. De volgende korte stop was bij Wat Lum Mahachai Chumpon. Niet echt een bijzondere tempel maar wel één met grote historische waarde. Koning Taksin vertrok vanaf deze plek om de toenmalige hoofdstad Ayutthaya te heroveren op de Birmanen. Zijn krijgsolifant bond hij aan de boom die nu voor de tempel staat. Dat diezelfde Taksin jaren later aan godsdienstwaanzin leed en daardoor een "koninklijke dood" kreeg, lees doodgeknuppeld in een fluwelen zak, maakt niet uit dat hij nog steeds in heel Thailand wordt vereerd. Daarna door naar de Botanical Garden in Rayong. Deze keer geen aangelegde tuin maar een natuurgebied. We konden kiezen uit wandelen, fietsen, kajakken of een boottocht. We kozen voor een boottochtje over het meer en werden daar verrast door de blauw/paarse lotussen. Vervolgens een soort van bos in wat ook onder water stond maar waar heel bijzondere bomen stonden, namelijk zogenaamde "papierbomen". Deze bomen hebben een schors die uit meerdere dunne laagjes bestaat die steeds afbladderd. Als je de boom aanraakte voelde deze ook erg zacht aan. Daarna naar ons hotel. Het Marquise Boutique Hotel in Rayong. Een hotel in Franse stijl met een klein zwembad waar we natuurlijk gebruik van maakten. Paul stelde voor om te gaan eten in een Duits restaurant in de buurt. Maar daar had Manon niet zoveel zin in en vond via google een bbq restaurant in de buurt. Dat bbq restaurant bleek een schot in de roos. Als enige farang (westerling) zaten we daar tussen tientallen Thai. Die bbq is overigens een Koreaanse bbq... Dezelfde die we thuis ook hebben. Een schaal met houtskool en daarop een bolle grillplaat met een gootje. Bovenop wordt het vlees gegrilld en in het gootje wordt een bouillon gekookt. Het was erg lekker en gezellig.

Groetjes uit Rayong,

Barry [e-38] Manon