Ubon Ratchanthani - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Ubon Ratchanthani - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Ubon Ratchanthani

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

30 December 2023 | Thailand, Ubon Ratchathani

Onze rondreis langs de oevers van de Mekong zit er bijna op, we zijn inmiddels in Ubon Ratchathani. Vanochtend om 6.30 uur reeds opgestaan om de zonsopgang te zien in het prachtige gebied waar wij verblijven. Ik heb een paar mooie foto's kunnen maken. Wandee en de chauffeur stonden weer keurig op tijd voor de deur en Wandee had nog een verrassing voor ons. Twee hoeden gemaakt van op pandanblad lijkende bladeren. Leuk, maar hoe krijgen we die mee?....Toen we gisteren een tochtje over de Mekong maakten zagen we in het stadje hoog boven alles uit een enorme gong. Die gong behoorde tot de Wat Tham Khuha Sawan. Een mooi tempelcomplex met de enorme gong als blikvanger. Daar even rondgelopen en toen op weg naar Sam Phan Bok. Het progamma voor de laatste dag stond nog niet vast en aan het begin van de tour vroeg Wandee wat we de laatste dag wilden zien. Nu had ik al gelezen over Sam Phan Bok dus was de keuze snel gemaakt. Maar..... dat was weer een uur terug rijden over dezelfde hobbelige weg als gisteren. Toen hebben we het niet gezien, we lagen waarschijnlijk te dutten in de minivan. Logischer was geweest om het programma om te draaien. Maar dat is voor een andere keer. Sam Phan Bok betekent zoiets als "drieduizend gaten". Het gebied is ook alleen in dit jaargetijde te bezoeken als het water in de Mekong (erg) laag staat. Vanaf de parkeerplaats gingen we met een songtaew verder naar beneden. Na een paar minuten kwamen we bij heel veel geparkeerd songtaews. Het was er enorm druk met Thaise toeristen. Waarschijnlijk omdat het vandaag zaterdag is en de Thai een lang weekend hebben met ma1 jan erbij. Het water heeft in de loop der tijd in het relatief zachte zandsteen honderden (drieduizend?) gaten gemaakt. De één staat droog een ander gat is gevuld met water waar kleine visjes in zwemmen. Het voelde alsof je op een andere planeet was aangekomen! Nadat we een tijdje aan dit wonder der natuur hadden besteed, was het nog een kleine 2 uur rijden naar Ubon Ratchathani. Daar liet Wandee ons nog de mooiste tempel van de stad zien, de Wat Phra That Nong Bua. Normaal zeg ik; "als je drie tempels in Thailand gezien hebt, dan kan je de 4e, 5e en iedere volgende wel uittekenen". Die woorden neem ik gedeeltelijk terug. Dit was weer een schitterend complex, maar de tempel zelf niet bezocht want die zijn inderdaad vrijwel allemaal hetzelfde. Voordat we naar het hotel gingen eerst nog even lunchen in een lokaal restaurantje. De keuze bestond uit noedels met rund- of varkensvlees. Meer niet. Maar dat maakte de keus wel makkelijker. Daarna door naar ons hotel, het Sunee Grand Hotel. Onder het hotel is een shoppingmall gevestigd. Dat kwam goed uit want tijdens het bezoek aan Sam Phan Bok bleken mijn wandelschoenen na ruim 13(!) jaar stuk te zijn gegaan. Dus nieuwe schoenen gekocht voor tijdens tours en ook maar een nieuwe zwembroek en een korte broek. Direct daarna meteen de nieuwe zwembroek uitgetest in het zwembad van het hotel. Naast het hotel werd een markt opgebouwd, de nightmarket. Daar hebben we voor nog geen €10,- weer heerlijk gegeten. Echt genieten zo tussen de locals, op twee westere mannen na. Mijn neus zit helemaal dicht (airco?) dus op de terugweg nog even bij een apotheek wat middeltjes daarvoor gehaald.

Groetjes uit Ubon Ratchathani,

Barry [e-38] Manon

• 30 December 2023 - 21:26

Jose:

Weer een dag vol belevenissen en wat is het eten daar voordelig!!

Ben ook wel benieuwd naar de foto’s

Goede reis verder en geniet van het vuurwerk