Chinatown, Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Chinatown, Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Chinatown, Bangkok

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

31 December 2023 | Thailand, Bangkok

De rondreis langs de oevers van de Mekong zit er nu echt op. Vandaag stond alleen de vliegreis terug naar Bangkok op het programma. Binnenlandse vlucht, 11.10 uur vliegen, kleine luchthaven, uur van te voren aanwezig, toch maar 9.15 uur vertrekken vanaf hotel, 10 minuten rijden en bij aankomst een bordje op de balie met een aangepaste vertrektijd van 13.40 uur! Dus 2,5 uur vertraging.... Nu is Ubon Ratchathani International Airport niet zo'n enorme luchthaven, 12 vluchten per dag en een gecombineerde aankomst- en vertrekhal. En wel 3 winkels en evenveel restaurantjes. Dan duren 2,5 uur wel erg lang. Maar toen het vliegtuig eenmaal geland was ging het weer erg snel. Met priority boarding mochten we als eerste boarden, kregen we tijdens de korte vlucht (45-50 minuten) zelfs nog een snackbox, zaten helemaal vooraan en dus ook als eerste weer van boord. En eenmaal bij de bagageband ook als eerste onze koffers. Tien minuten na het landen melden we ons al bij exit 11, waar het meeting point met de chauffeur was. En na een ritje van nog geen uur, dus langer dan de vlucht(!) kwamen we bij ons hotel. Het Grand China Hotel in hartje Chinatown, Bangkok. Daar hadden we een zeer luxe kamer, een bad op het grote balkon en vanaf de 21e verdieping een prachtig uitzicht over de stad en de Chao Phraya rivier. Vrijwel direct zijn we de straat (Yaowarat road) op gegaan om diverse punten weer te herkennen van de vorige keren. Toch duurde het even voor we de kraam met "oliebollen" met pandan/custard saus weer hadden gevonden. Dit is een streetfoodstalletje met een vermelding in de Michelingids. We waren te vroeg want na even gevraagd te hebben werden we weer terug verwezen naar een plaats waar we net vandaan kwamen. En inderdaad werd net voor een 7-eleven, waar we even daarvoor waren geweest, een stalletje gebouwd met het bekende Michelinpoppetje. We waren de eerste klanten en kregen te horen dat het nog wel 20 minuten zou duren voordat de eerste oliebollen klaar waren. Al snel stond er een enorme rij achter ons... Weer even terug naar het hotel en daarna opnieuw de drukte in. We hadden onszelf beloofd om op oudejaarsavond bij "The Bangkok Heritage" (ook bekend als The Canton House) heerlijke dimsum te gaan eten. Reserveren was onmogelijk, first in = first eat. Eenmaal aangekomen viel het met de drukte wel mee en konden we genieten van een aantal heerlijke soorten dimsum. Daarna weer terug naar het hotel. Normaal 8-10 minuten lopen, nu bijna een uur vanwege de enorme mensenmassa. We hadden ons voorgenomen om in het bad op het balkon te gaan zitten, daarna een spelletje te gaan en ondertussen de top 2000 te luisteren of zo toch het oudejaarsgevoel te krijgen. Van dat voornemen kwam weinig terecht...... Het bad lukte nog wel, maar geen spelletje en al helemaal geen top 2000... Op het openluchtterras op de 17e verdieping was een feestje aan de gang met de muziek op standje keihard... En daar zaten wij recht boven, tussendoor ook nog af en toe de zware basdreunen van een feestje bij het zembad op de 22e verdieping. Lekker tegen elkaar in en daar zaten wij tussen in... Maar toen werd het toch 12 uur. Er barste een enorm vuurwerk los boven de rivier bij Iconsiam, en daar zaten wij dan op ons balkon 1e rang om het spektakel te aanschouwen. Ook verderop in de stad ging het flink los. Maar met een paar minuten was het weer gebeurt en keerde de rust terug. Zelfs de feestjes op de 17e en 22e verdieping waren afgelopen. Na iedereen via app/social media/bellen een gelukkig nieuwjaar gewenst te hebben zat deze oudejaarsavond erop. Voor iedereen een gelukkig [e-38] gezond 2024.

Groetjes uit Bangkok,

Barry [e-38] Manon