Dag 4-5 - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 4-5 - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 4-5

Blijf op de hoogte en volg Barry

28 Juli 2016 | Thailand, Ayutthaya

Dinsdag (26 juli) zijn Emma, Thijs en ik wezen fietsen in Bangkok. Manon durfde dit niet aan en ik kan haar achteraf ook geen ongelijk geven. We moesten door smalle steegjes, 1 meter brede betonplaten, soms wel 2 meter hoog en bij het begin en het einde van de tour door het drukke verkeer van Bangkok en dan ook nog links rijden. Om 6 uur al opgestaan om een uurtje later met de taxi naar het kantoor van Recreational Biking Bangkok te gaan. De files vielen mee dus na 40 minuten waren we daar. Bij binnenkomst een enorme verrassing. We werden verwelkomd door mijn neef Marcel. Hij had ook een fietstoer voor die dag geboekt. Hij echter voor de hele dag, wij voor de ochtend. We zaten dus niet in dezelfde groep. Na kennismaking met gids Kwang en een korte uitleg gingen we van start. Eerst moesten we ons in het drukke verkeer mengen, vervolgens gingen we een krottenwijk in. Het ziet er armoedig uit maar de mensen hebben daar aan niets tekort. Fietsend en lopend gingen we de wijk door. Overal werden we vriendelijk begroet. In dat krottenwijkje bezochten we een kleuterschool. Daarna door naar de rivier waar we een bootje namen naar de overkant. Op de westoever van de rivier ligt midden in Bangkok nog een stukje oerwoud, de “long van Bangkok”. Daar hebben we een flink stuk gefietst, een park bezocht, geluncht en een 200 jaar oude tempel bezocht. Vervolgens terug naar de rivier en weer naar de overkant. Daar nog een Thai boxing school bezocht. Emma was niet te beroerd om te laten zien dat 17-jarige Hollandse meiden er ook flink op los kunnen slaan en schoppen. Daarna weer terug met de taxi naar het hotel. Manon had zich prima vermaakt met shoppen in de omgeving van het hotel. ’s Avonds weer gegeten bij het Canal View restaurant achter het hotel.

Woensdag (27 juli) hebben we Bangkok verlaten en zijn naar Ayutthaya gegaan. Na een ritje van ruim een uur kwamen we bij ons hotel. Het Iudia on the River. (kijk voor links van de hotels bij het reisschema). Emma en Thijs verblijven in de Samuel White kamer, wij in de Simon de la Loubere kamer. Het Iudia is een heel leuk b&b aan de rivier met een zwembad in de tuin en uitzicht op een tempelruïne aan de overkant. Aan het einde van de middag zijn we lopend naar het kantoortje van de fietsverhuurder gegaan. Daar waren we te vroeg, dus nog even iets gegeten bij een lokaal restaurantje. Daar sprak men geen woord Engels en ons Thais is ook nog niet zo goed dus met handen en voeten duidelijk gemaakt dat we iets wilden eten en drinken. Dat is gelukt, een bord rijst met gebakken spek en groente. De rekening was met 152 THB (€4,-) een lachertje. Daarna zijn we begonnen aan de Ayuttaya by night fietstour. Eerst naar de Wat Mahathat, bekend om het gevallen boeddhahoofd wat is ingegroeid in een boom. Na diverse andere ruïnes bezocht te hebben kwamen we bij de Wat Chaiwatthanaram. Dit tempelcomplex ligt op de andere oever van de rivier en is destijds niet verwoest door de Birmezen waardoor het nog in redelijke staat verkeerd. Het was inmiddels donker geworden en het complex was prachtig verlicht. Helaas begon het toen ook te regenen. Geen tropische stortbui maar een mals “Hollands buitje”. We hebben toen nog enkele andere ruïnes bezocht en zijn weer teruggegaan.

Groeten uit Ayutthaya,
Barry, Manon Emma en Thijs

• 28 Juli 2016 - 19:26

Miel Kaptein:

Zit ik daar te kijken op de site van Iudia on the River, kruipt er een vieze mug over mijn scherm. Hij woont niet hier, maar bij Iudia on the River, zo blijkt. Hier steken die krengen op zijn best: ervaringsdeskundige. Goed insmeren hoor! En verder gewoon genieten van alles wat op jouw (fiets)pad komt. Mamma = Oma

• 30 Juli 2016 - 22:45

Grytsje :

Geniet. Ik geniet met jullie mee vanuit de Provence en de Alpen.

• 31 Juli 2016 - 12:13

Jo Wezenberg.:

Mooie familie foto,nog heel veel mooie dagen.