Dag 20 - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

16 Augustus 2024 | Thailand, Hua Hin

Eén van de dingen waar Thailand bekend om staat is het lekkere eten. In restaurants, maar ook zeker bij de eetstalletjes op straat worden de meest fantastische gerechten bereid. En waar kan je nu goed Thais leren koken? In Thailand natuurlijk! Afgelopen week had Manon via Facebook een goede Thaise cooking class gevonden hier in Hua Hin, The Thai Cooking Academy. Recenties waren lovend en via whatsapp hadden we zo contact gelegd en binnen een paar minuten was een private cooking class voor vanochtend geregeld. Om 9.30 uur werden we in soi 82 verwacht. Met de auto een ritje van 4 minuten. We hadden vantevoren al moeten aangeven welke gerechten we wilden maken zodat de juiste inkopen konden worden gedaan. Chef Yaa stond ons al op te wachten om 9.30 uur. Yaa is een heel klein tenger Thais vrouwtje, leeftijd niet te raden, en begon heel enthousiast in uitstekend "Thainglish" te vertellen welke gerechten we gingen maken. Eerst al het snijwerk en daarna koken in de buitenkeuken en tenslotte de gerechten daarna zelf opeten. We begonnen met de pad thai, daarna de kipsate, de kip met cashewnoten, viskoekjes en tot slot kleefrijst met mango. Het echte werk zoals het snijden van het vlees en de vis had Yaa al gedaan, wij beperkten ons tot de groenten en het maken van de marinades en sauzen. Na ongeveer een uur waren we daar klaar mee en gingen we naar de keuken. Eerst even uitleg over het gasfornuis en wat veiligheidsregels en toen kon het koken beginnen. Als eerste de pad thai. Maar pffff.... wat was het heet daar in die keuken en en dan ook nog boven zo'n brander staan. De pad thai kreeg wat extra zout toegevoegd van het zweet dat van onze gezichten druipte. Maar het smaakte heerlijk. Niet alles opgegeten want er volgde nog meer. Daarna maakten we de kip met cashewnoten. Wederom afzien in de keuken. Deze vond ikzelf wat minder lekker omdat Yaa tijdens het koken steeds water toevoegde waardoor de kip als het ware gekookt werd ipv te bakken. En dan met de stukjes vel en de pezen er nog aan vond ik dat toch wel zonde. Ondertussen was Yaa al begonnen met de viskoekjes te bakken want ze kreeg in de gaten dat met name Manon wel erg veel last had van de enorme hitte. Manon keek vanaf een krukje toe, met een ventilator op haar gericht, hoe ik (Barry) verder ging met de viskoekjes, de kipsate en de satesaus. Die waren allemaal verrukkelijk. Tot slot de kleefrijst met mango. Daar hoefden we niet zoveel voor te doen. We hadden tekst en uitleg gekregen over de verschillende rijstsoorten en welke soort geschikt is voor het maken vaan kleefrijst. Uiteindelijk alleen het papje gemaakt want de rijst moet bijvoorbeeld minimaal 4 uur weken, dat had Yaa dus al voorbereid. We aten lang niet alles op en kregen wat overbleef keurig verpakt mee naar huis. Een hele leuke ochtend gehad waar we dus ruim 4 uur mee bezig zijn geweest. Toen we terugkwamen bij de villa hoefden we uiteraard geen lunch meer. Barry is 's-middags nog even bij de kapper geweest, hij heeft inmiddels een vast adres in Hua Hin. Manon heeft zich vermaakt aan de rand van het zwembad. Vanavond was het plan om naar de Cicada markt te gaan, maar met een koelkast vol eten is dat zonde. We hebben in onze keuken een magnetron dus alles wat we vanochtend meekregen hebben we heerlijk op onze veranda opgegeten. Vervolgens nog een primeur... Voor het eerst hebben we tijdens een vakantie in Thailand moeten afwassen.......

Groeten uit Hua Hin,

Barry en Manon

• 16 Augustus 2024 - 18:33

Miel Kaptein :

Leuk dat jullie zijn gaan koken, Dat gaat wat beloven volgende keer dat ik aan de Haflinger kom eten. Geniet morgen nog van de Cicada markt. [e-1f618]

• 16 Augustus 2024 - 18:57

José :

Leuk hoor die kookles. Ik hoop dat je ook de recepten mee hebt gekregen.[e-1f970]