Dag 6 - Reisverslag uit Uthai Thani, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Uthai Thani, Thailand van Barry Wezenberg - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry

02 Augustus 2024 | Thailand, Uthai Thani

Vanacht hebben we beiden wel iets beter geslapen. Die harde bedden wennen vanzelf..... Ons ontbijt bestond vanochtend uit nasi en toast met een gebakken ei. Om 8.30 uur hadden we weer afgesproken met Chan en Ben. Het zuiden van de regio Ban Rai staat op het programma. De eerste stop was bij Wat Tham Khaowong. Deze tempel is schitterend gelegen aan een vijver en lijkt tegen Daar even een wandeling door de tuin gemaakt en ook weer een paar wierookstokjes en een kaarsje gebrand en een paar stukjes bladgoud geplakt. Barry is nog even in de tempel geweest, eentje van 13 in een dozijn maar wel met een prachtig uitzicht. Daarna door naar de Phu Wai grot. Om daar te komen was er al een flinke klim aan vooraf gegaan. Toegang gratis, alleen 60THB voor het huren van een zaklamp. Zonder verdere begeleiding, dus alleen met onze eigen gids Chan, ging Barry de grot bezoeken. De grot zelf was mooi maar het meest bizarre waren de dieren die daar leefden. Alle wormen, insecten, spinnen en slangen die in die grot leven hebben geen ogen. Wormen en insecten genoeg gezien (evenals vleermuizen) en ook nog een grote spin met echt enorme "voelsprieten" en die ook erg giftig was..... Slangen hebben we niet gezien. Na de lunch in een lokaal restaurantje in Ban Rai gingen we naar de "Giant Tree" net buiten het stadje. En gigantisch was die boom zie de foto's). Vlakdaarbij stonden ook nog een paar kalfsrubberbomen. Het sap van deze bomen wordt op dezelfde manier geoogst als rubber maar is giftig en werd vroeger gebruikt om pijlen van een giftige punt te voorzien om zo een "geheim wapen" te hebben tegen de Birmezen. Het handicraftcentre wat we zouden bezoeken was gesloten dus op naar de volgende tempel, Wat Tham Khao Prathun. Deze houten tempel op een betonnen verhoging heeft wel iets weg van de sanctuary of truth in Pattaya, veel kleiner maar wel veel kleurrijker. Deze tempel is nog in aanbouw, er waren 2 bouwvakkers bezig, dus het duurt nog wel even voordat deze tempel af is want er wordt alleen gebouwd als er donaties gedaan zijn. De Thai gaan met de tijd mee, de traditionele tempelwachters staan op wacht met een mobieltje en tablet in hun hand. Op het tempelterrein ook nog een fraai staaltje van houtsnijkunst gezien, in een werkelijk enorme boomstam zijn aan 2 kanten fraaie Boeddhabeelden uitgehakt. Daarna even tijd voor een koffiebreak. We kwamen terecht bij het Loom cafe, een superhippe koffietent die je in Amsterdam verwacht maar niet in de middle of nowhere ergens ver buiten Ban Rai. Daarna opnieuw naar een grot. Deze keer reden we op een onverharde weg door een vallei met akkers vol met cassave, ananas en suikerriet en op de achtergrond hoge kalksteenrotsen. Het laatste stuk ging door een stukje jungle. Ben was niet blij met al die zwiepende takken tegen zijn busje... Het was een behoorlijke uitdaging om uberhaupt in die grot te komen. Via een ladder en gladde rotsen bereikten Chan en Barry de ingang van de grot. Een grot als vele anderen maar hier zaten duizenden vleermuizen aan het plafond een flinke herrie te maken. Tot slot nog even over een lokale markt gelopen voordat we heerlijk gingen eten bij รุ่งโภชนา. Terug bij onze bungalow nog even buiten een spelletje gedaan.

Groetjes uit Ban Rai,

Barry en Manon